منتقدان بایدن : بازگشت به برجام در اولویت دولت بایدن قرار دارد که در ابتدا 275 میلیارد دلار برای رژیم جمهوری اسلامی ایران به ارمغان خواهد آورد!
به روز شده در      چهارشنبه 5 بهمن 1401     -   Wednesday January 25 2023

منتقدان دولت بایدن، وی را بدلیل عدم خروج از توافق هسته ای ایران علیرغم لفاظی های اخیر مورد انتقاد قرار می دهند. در حالی که دولت بایدن می گوید توافق هسته ای «در دستور کار نیست» اما منتقدانی مانند سناتور تد کروز و نیکی هیلی، سفیر سابق سازمان ملل متحد، این ادعا را رد می کنند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
سیاست دولت بایدن در قبال رژیم جمهوری اسلامی ایران، بدنبال سرکوب مردم معترض این کشور و جاه‌طلبی های این حکومت برای ایجاد تسلیحات هسته‌ای، با مخالفت های جدیدی از سوی سناتور تد کروز  و نیکی هیلی سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و نیز سیاستمداران کشورهای اروپایی مواجه شده است. 
منتقدان براین باورند که اظهارات دولت بایدن در ماه جاری، نشان دهنده پایبندی وی به ادامه برجام می یاشد. بر اساس مطالعات اندیشکده آمریکا، احیای برجام 275 میلیارد دلار  و نیز حدود یک تریلیون دلار تا سال 2030 برای حکومت ایران بدنبال خواهد داشت. 
سخنگوی سناتور کروز در مصاحبه ای با فاکس نیوز گفت: "دولت بایدن بدنبال بازگشت به برجام است و او هر کاری که ممکن است برای احیای برجام انجام خواهد داد." وی معتقد است برای بایدن احیای برجام در رأس مسائل دیگری که ادعا می کند، قرار دارد از جمله : حمایت از اعتراضات مردمی در ایران وممنوعیت استفاده پهپادهای ساخت رژیم جمهوری اسلامی ایران توسط روسیه برای تخریب اهداف غیرنظامی و کشتار مردم اوکراین.
خبرگزاری ایران اینترنشنال گزارش داد که رابرت مالی، فرستاده ویژه بایدن در امور ایران اخیراً «حداقل سه بار در دو ماه گذشته» با سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد، ملاقات کرده است.
هنگامی که از ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره این دیدارها پرسیده شد، وی به فاکس نیوز گفت: "ما به صراحت به حکومت جمهوری اسلامی ایران اعلام کردیم که سه درخواست از آنها داریم: کشتن معترضان را متوقف کنند، فروش سلاح به روسیه برای اهداف غیرنظامی را متوقف نمایند و شهروندان آمریکایی که بازداشت کرده‌اند را آزاد کنند.»
پرایس در ادامه افزود: "من قصد ندارم در مورد نحوه ارسال این پیام‌ها وارد جزئیات شوم، اما این کار را با هماهنگی متحدان و شرکای نزدیک به دو کشور انجام می‌دهیم."
 
نیکی هیلی در این خصوص به فاکس نیوز گفت: "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سازمان تروریستی است. اروپا باید سال ها پیشتر این سازمان را در لیست سیاه قرار می داد. " وی افزود: " ما هر روز که به احیای برجام نزدیکتر می شویم، در واقع به نا امنی جهان نزدیکتر خواهیم شد. "
 
بر اساس گزارشی که در ساندی تلگراف منتشر شده است، بریتانیا همچنین در حال بررسی بازگشت به برجام پس از اعدام علیرضا اکبری یک تبعه ایرانی-بریتانیایی است. این روزنامه در این خصوص نوشت: "بریتانیا در حال بررسی حمایت خود از توافق هسته ای ایران پس از اجرای اعدام وی می باشد...."
در وافع خروج بریتانیا از این توافق به معنای عقبگرد شدید در یکی از اهداف اصلی سیاست خارجی رئیس جمهور بایدن بشمار می آید. 
 
ترجمه گروه خبری خبرگزاری ایرانشهر
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©