6 کشوری که هیچگاه ملت ایران ناجوانمردی آنان رافراموش نخواهد کرد: چین، ونزوئلا، پاکستان، ارمنستان، کوبا و اریتره
به روز شده در      پنجشنبه 3 آذر 1401     -   Thursday November 24 2022

درپی رأی گیری شورای حقوق بشر سازمان ملل برای تشکیل کمیته حقیقت یاب بین المللی درباره نقض حقوق بشر در ایران شش کشور: چین، ونزوئلا، پاکستان، ارمنستان، کوبا و اریتره به نفع رژیم سفاک جمهوری اسلامی رأی دادند و در مقابل مردم ایران ایستادند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

شورای حقوق بشر سازمان ملل در روز پنج شنبه 24 نوامبر به تشکیل یک کمیته حقیقت یاب بین المللی درباره نقض حقوق بشر در ایران رأی مثبت داد. این قطعنامه با 25 رأی مثبت ، 6 رأی منفی و 16 رأی ممتنع به تصویب رسید که در این رأی گیری کشورهای چین، ونزوئلا، پاکستان، ارمنستان، کوبا و اریتره رأی منفی دادند.

در حال حاضر عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد معلق می باشد که قطعاً در غیراین صورت این کشور نیز به نفع حکومت جمهوری اسلامی رأی منفی می داد و با تشکیل کمیته حقیقت یاب بین المللی برای حقوق بشر در ایران مخالفت می کرد.

کشورهای آمریکا، بریتانیا، آلمان، ژاپن، اوکراین، لهستان، هلند، آرژانتین، چک، فنلاند، فرانسه، مکزیک، کره، گابون، گامبیا، هندوراس، بنین، لیبی، لیتوانی، لوکزامبورگ، جزایر مارشال، مونته‌نگرو، نپال، پاراگوئه، سومالی به قطعنامه شورای حقوق بشر رأی مثبت دادند.

کشورهای قطر، امارات، هندوستان، ازبکستان، قزاقستان، اندونزی، مالزی، بولیوی، برزیل، کامرون، ساحل عاج، مالاوی، موریتانی، نامبیا، سنگال، سودان به این قطعنامه رأی ممتنع داده‌اند.

بر اساس این قطعنامه شورای حقوق بشر موظف است یک کمیسیون مستقل حقیقت‌یاب به منظور رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر توسط حکومت ایران در جریان اعتراضات سراسری اخیر تشکیل دهد.

اضافه می گردد که پیش از رأی‌گیری سفیر آلمان با شرحی از اتفاقات دو ماه گذشته در ایران گفت: «با توجه به نقض حقوق بشر در هفته‌های اخیر و خشونت‌های جنسی، تجاوز و شکنجه ما نمی‌توانیم ساکت بمانیم، باید خشونت‌ها به خصوص علیه زنان و کودکان را محکوم کنیم. مردم ایران مستحق حمایت شورای حقوق بشر می باشند.»

نماینده پاکستان در مخالفت با این قطعنامه، مکانیسم حقیقت‌یاب را نقض حاکمیت ملی جمهوری اسلامی دانست و گفت: چرا باید منابع شورای حقوق بشر را برای مکانیسمی خرج کنیم که به کارایی آن شک داریم!

نماینده ونزوئلا نیز با اشاره به تحریم‌های اعمال‌شده علیه جمهوری اسلامی وتصویب این قطعنامه را « دخالت کشورهای استعمارگر در امور داخلی کشورهای مستقل» عنوان کرد. 

نماینده چین نیز در این جلسه گفت:  فعالیت‌های ما باید بر اساس دیالوگ و گفت‌وگو و پرهیز ازاستانداردهای دوگانه باشد، با وحدت رویه، عادلانه و منصفانه. منافع و حق حاکمیت کشورها و پیشینه مذهبی و تاریخی کشورها و فرهنگ‌ها باید درنظر گرفته شود. کار ما باید غیر سیاسی و غیر گزینشی باشد اما این قطعنامه جایی را برای همکاری سازنده باقی نمی گذارد.»

نماینده جمهوری اسلامی نیز تصویب این قطعنامه را به دلیل «سیاسی بودن» رد کرد و آن را دروغ دانست. وی خیزش مردمی در ایران را «اعتراضات خشونت‌بار علیه نیروهای امنیتی» عنوان کرد که در جریان آن ۴۰ نیروی امنیتی کشته شده اند.

شایان ذکر است که  با تصویب این قطعنامه و تشکیل کمیته حقیقت یاب بین المللی درباره نقض حقوق بشر در ایران، اولین قدم در یک مجمع جهانی برای اجرای عدالت برداشته شد و امید است که گام های بعدی این سازمان نیز با تلاش تمام ایرانیان داخل و خارج کشور نیز در راه باشد.

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©