پرواز همای سعادت برفراز آسمان سواد کوه ، زادگاه رضاشاه کبیر
به روز شده در      چهارشنبه 16 اسفند 1402     -   Wednesday March 6 2024

تصاویری در فضای مجازی از پرنده افسانه‌ای هما در منطقه شکار ممنوع سوادکوه، زادگاه رضاشاه کبیر، همزمان با 146 امین سالروز او منتشر شد که مورد توجه کاربران قرار گرفت و بسیاری، پرواز همای سعادت و خوشبختی در آسمان ایران را نشان از خبرهای خوش برای ایرانیان و آزادی هر چه زودتر کشور عزیزمان می پندارند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
داریوش احمدی پور محیط بان منطقه شکارممنوع سوادکوه در آخرین ویدیویی که در روز چهارشنبه 16 اسفند (6 مارچ) در این منطقه منتشر کرد ، همای سعادت یا کرکس ریش دار را در ارتفاعات ارفع کوه نشان می دهد.
 
هما، نام پرنده‌ای افسانه‌ای در فرهنگ ایرانی، نماد سعادت و خوشبختی است که دیدن آن به ندرت اتفاق می‌افتد. برخی از نقش ها و مجسمه‌های تاریخی در تخت جمشید الهام گرفته از این پرنده است.
 
نام هما یا هومیه و هومایا در پهلوی به معنی «فرخنده و خجسته»  می باشد که در اوستا به وفور بکار گرفته شده است. هما یا  مرغ سعادت که نام انگلیسی آن کرکس ریش‌دار یا Bearded Vulture می‌باشد، مانند دیگر پرنده‌های شکاری علاقه‌ای به خوردن گوشت و لاشه ندارد و تغذیه اصلی این پرنده استخوان است. 
هما استخوان را در حین پرواز از ارتفاع بالا به زمین می‌اندازد تا به قطعات کوچک تبدیل شود و سپس اقدام به خوردن آن می‌کند. 
نکته قابل توجه این است که پرنده هما در خاک‌های حاوی اکسید آهن با چنگال خود خاک حاوی اکسید آهن را بر می‌دارد و آن را روی پر و بالش می‌مالد تا مطمئن شود که به رنگ نارنجی آتشین تبدیل شده است که این رفتار استتار یا دفاعی پرنده هما می باشد. 
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©