ایران در جنگ با اسرائیل و ایالات متحده «خیلی چیزها را از دست خواهد داد»
به روز شده در      پنجشنبه 19 بهمن 1402     -   Thursday February 8 2024

الکس واتانکا، مدیر برنامه ایران در مؤسسه خاورمیانه در واشنگتن می گوید که جمهوری اسلامی ایران در یک جنگ کوتاه مدت با اسرائیل و ایالات متحده، چیزهای زیادی را از دست خواهد داد. برخی کارشناسان بر این باورند که ایران، جنگ مستقیم علیه دشمنان خود را تهدیدی برای ثبات داخلی و بقای خود می داند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
ابراهیم رئیسی در 2 فوریه گفت که این کشور "هیچ جنگی را آغاز نخواهد کرد، اما اگر کسی بخواهد قلدری کند، ما به شدت پاسخ خواهیم داد. "
 
راز زیمت، پژوهشگر ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی مستقر در اسرائیل (INSS)، گفت که بقای نظام، هدف اصلی حکومت جمهوری اسلامی است و هرگونه جنگ با اسرائیل و ایالات متحده را تهدید وجودی برای خود می داند. 
 
سال‌هاست که مقامات و مسئولین نظامی جمهوری اسلامی درباره زرادخانه، پهپادها و موشک‌های این کشور رجزخوانی می کنند. اما کارشناسان می گویند ایران فاقد توانایی نظامی برای به چالش کشیدن اسرائیل و ایالات متحده است. 
 
زیمت گفت: «جمهوری اسلامی ایران به خوبی می‌داند که اسرائیل در یک درگیری مستقیم نظامی، هم از نظر دفاعی و هم از نظر تهاجمی، برتری عملیاتی و اطلاعاتی آشکاری نسبت به این کشور دارد.»
جان کرزیزانیاک، یکی از همکاران پژوهشی در پروژه کنترل تسلیحات هسته ای ویسکانسین، می گوید که اسرائیل علاوه بر داشتن یک ارتش برتر متعارف، یک بازدارنده هسته ای نیز دارد. همچنین تخمین زده می شود که اسرائیل حدود 90 کلاهک هسته‌ای داشته باشد. 
 
جمهوری اسلامی ایران تحت دهه‌ها تحریم، سرمایه‌گذاری زیادی در توسعه برنامه‌های تسلیحاتی داخلی انجام داده است که در نتیجه پهپادها و موشک‌های موثر ولی کم هزینه ای تولید کرده است. 
مقامات ایرانی به خود می بالند که برخی از سلاح های این کشور به طور خاص برای ضربه زدن به اسرائیل ساخته شده است. به عنوان مثال، آنها ادعا می کنند که یک موشک بالستیک فتاح می تواند در 400 ثانیه به تل آویو برسد.
 
اما واتانکا بر این باور است که این ادعاها تنها یک «جنگ روانی علیه اسرائیل» است و به منظور «تقویت وجهه خود» به عنوان «تنها حافظ یا مروج آرمان فلسطینی ها» بیان می شود. 
کرزیزانیاک می گوید درصورتی موشک‌های ایران می‌تواند تهدیدی جدی برای اسرائیل باشند که پهپادهای تهاجمی این کشور مانند شاهد-136 در صورت شلیک تعداد زیادی از مناطق غیرنظامی را ویران کند. اما از سویی دیگر اسرائیل همچنان برتری نظامی خود را حفظ کرده است.
کریزانیاک در ادامه می گوید، به همین دلیل است که ایران همچنان بر جنگ های غیرمتعارف و قابلیت های نامتقارن خود تکیه خواهد کرد. وی افزود: "یک جنگجوی چریکی هرگز به دشمن حمله نمی کند."
 
به گفته زیمت، رژیم جمهوری اسلامی ایران با استفاده از گروه«محور مقاومت» و گروه های شبه نظامی تحت حمایت خود در مقابله با اسرائیل و ایالات متحده، احتمال آسیب رساندن به دارایی ها و پایگاه های داخل کشور خود را کاهش می دهد. و این مسأله به ایران امکان می‌دهد «از طریق شرکای منطقه‌ای خود در چند جبهه با اسرائیل بجنگد، البته با دامنه ای محدود».
 
این کارشناسان می گویند که عدم تمایل جمهوری اسلامی ایران برای انتقام از کشته شدن حداقل 10 عضو سپاه در حملات مشکوک اسرائیل در سوریه و لبنان از اوایل دسامبر، این استدلال را بیشتر تقویت می کند که این رژیم قصد درگیری مستقیم با اسرائیل و آمریکا را ندارد. 
 
ماه گذشته، ایران حملات موشکی به اهدافی در سوریه، عراق و پاکستان انجام داد که به طور گسترده به عنوان هشداری برای اسرائیل و ایالات متحده تلقی شد.
 
در حالی که زیمت تأکید می کند: «در حال حاضر، به نظر می‌رسد نگرانی‌ رژیم جمهوری  اسلامی ایران از رویارویی مستقیم با اسرائیل بیشتر از، تمایل این کشور برای انتقام گرفتن است».
 
ترجمه : RadioFreeEurope
 
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©