توحش یکسان داعش و حماس و سرنوشت مشترک این توحش
به روز شده در      جمعه 8 دی 1402     -   Friday December 29 2023

نویسنده مقاله: بیژن خلیلی
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
پیشینه: از ماه نوامبر گذشته که «کانال یک» (Channel One) برنامه های خبری خود را افزایش داده و با توجه به مشغولیات روزمره، تهیه و اجرای سه برنامه هفتگی تلویزیونی برایم شاق شده بود، از پیشنهاد آقای شهرام همایون، مدیر کانال یک استقبال کردم که به جای این سه برنامه، هفته ای یک بار در برنامه شبانه ایشان شرکت کنم و در مورد موضوع های روز، کتابهای تازه منتشر شده و هم چنین نشریه ایرانشهر با هم گفتگو کنیم.
این هفته، یعنی چهارشنبه 27 دسامبر آقای همایون نتوانست در برنامه شرکت کند و آقای یاسر فلاح، تهیه کننده برنامه های تلویزیونی "بدون سانسور" در کانال یک پیشنهاد کردند که من با آقای علی جوادی، رهبر حزب کمونیست کارگری در مورد «جنگ حماس و اسرائیل» گفتگو نماییم. (خوانندگان گرامی می توانند این گفتگو را از لینک زیر تماشا کنند.)
 
مهمترین نکته ای که در این برنامه، آقای جوادی روی آن تأکید داشتند، کشته شدن کودکان و زنان غیرنظامی و بی دفاع در این جنگ بود که بسیار نکته درستی بود و هست و راه پایان دادن به آن را در این می دیدند و می بینند که:
1- اسرائیل همین امروز دولت مستقل فلسطینی را به رسمیت بشناسد.
2- جنگ را متوقف کند و نیروهای خود را از غزه خارج کند.
3- کلیه زندانیان فلسطینی که زندانیان سیاسی هستند را بدون قید و شرط آزاد کند.  
4- اسرائیل به مرزهای پیش از جنگ 1967 عقب نشینی کند.
 
نگارنده، موضع شادروان گلدا مایر را تکرار کرد که ما پیش از سال 1967 در کشور اسرائیلی بودیم که هنوز از مرزهای پس از 1967 عبور نکرده بودیم و صلحی در کار نبود و آنها ( اعراب) می خواستند همه ما را به دریا بریزند.
در برابر، نگارنده اظهار داشت که:
1- گروه تروریستی حماس باید خلع سلاح کامل شود و رهبران و مسئولین کشتار 7 اکتبر خود را تسلیم کنند .
2- گروگانها باید بدون قید و شرط آزاد شوند.
3- اسرائیل در سال 1948 نخستین کشوری بود که فلسطین را به عنوان کشوری در جوار خود به رسمیت شناخت، در حالیکه 5 کشور عرب به اسرائیل تازه استقلال یافته اعلان جنگ دادند. پس از آتش بس در جنگ، اردن کرانه غربی رود اردن را به جای آن که به فلسطینی ها واگذار کند، آن را ضمیمه خاک اردن نمود و مصر، نوار غزه را ضمیمه خاک خود کرد. 
4- اعراب هرگز غرامت  جنگ 1948  را که به اسرائیل تحمیل کرده بودند، نپرداختند. اسرائیل را به رسمیت نشناختند. به نسل کشی یهودیان تابع این کشورها پرداختند، اموال آنان  را که هزاران سال در این کشورها زندگی می کردند، مصادره و آنها را از کشورهای خود با ضرب و شتم اخراج نمودند و حتی تعدادی را نیز اعدام کردند. ( جمعیت یهودیان در 9 کشور عربی ، مصر- سوریه - اردن - الجزایر- مراکش - لیبی - تونس - یمن - عراق به 850 هزار نفر بالغ می شد که در سال 2000 به زیر 2000 نفر رسید). 
5-  چهارمین کنوانسیون ژنو در مورد قوانین جنگ در اوت 1949 در پاسخ به جنایات نازی ها در طول جنگ جهانی دوم به تصویب رسید. این معاهده بر رفتار با غیرنظامیان در زمان جنگ، از جمله گروگان ها، دیپلمات ها، جاسوسان، تماشاچیان و غیرنظامیان در سرزمین های تحت اشغال نظامی نظارت می کند. در ماده 19 و 21 تصریح شده است که نمی توان از اماکن غیرنظامی مانند بیمارستانها برای امور نظامی استفاده کرد و در صورت استفاده یک طرف جنگ، طرف دیگر می تواند آن اماکن را جایگاههای نظامی تلقی کند. در نتیجه حماس که غیرنظامیان و اماکن غیرنظامی را سپر انسانی کرده است و هنوز که هنوز است به راکت پرانی بی هدف خود به داخل اسرائیل ادامه می دهد، مسئول جان غیرنظامیان نه فقط فلسطینی ها، بلکه اسرائیلی ها نیز هست. 
 
و اما در پایان باید بنویسم :
همه جنگ ها، جهنم است. همه جنگ ها، کشتار و ویرانی به بار می آورد و از نظر تاریخی غیرنظامیان بی گناه، قربانیان جنگ ها هستند. جنگ شهری، نوع منحصر به فردی از جهنم است نه فقط برای سربازان که با حملاتی از پنجره ها و تونل های عمیق زیر آنها مواجه می شوند، بلکه به ویژه برای غیرنظامیان. 
در جنگ‌های مدرنی که در مناطق شهری پرجمعیت مانند موصل عراق و رقه سوریه برای نابودی داعش ضد بشر رخ داد، بر اساس نظر کارشناسان بین‌المللی بشر دوست، 90 درصد از تلفات را غیرنظامیان تشکیل می‌دادند، حتی زمانی که یک قدرت غربی مانند ایالات متحده آمریکا رهبری یا حمایت از این کمپین را بر عهده داشت.
اسرائیل از آغاز جنگ  اقدامات فوق العاده ای را برای حفاظت از غیرنظامیان در غزه انجام داده است. ارتش اسرائیل یک مرکز کنترل پیچیده برای نظارت و ارزیابی وضعیت غزه در زمان واقعی دارد تا نیروهایش از موقعیت غیرنظامیان آگاه باشند. ارتش اسرائیل نقشه های تخلیه برای غیرنظامیان را ارائه داده و بیش از یک میلیون اعلامیه منتشر کرده، بیش از 40 هزار تماس تلفنی شخصی برقرار کرده و تقریباً 15 میلیون پیام متنی و 12 میلیون پیامک تلفن همراه ضبط شده ارسال کرده و به مردم هشدار داده است که به یک منطقه امن بروند.
نقشه اسرائیل و پیام‌های تخلیه غزه، ممکن است نشان دهنده افزایش دشواری های جنگ باشد و اگر چه این امر باعث ایجاد مشقت زیادی برای تخلیه نزدیک به دو میلیون نفر شده، ولی جان افراد بی‌شماری را نجات داده است. اسرائیل با همان چالش هایی روبروست که نیروهای آمریکا و ائتلاف در مواجهه با داعش روبرو بودند. 
رسانه های آمریکایی و بین المللی گزارش می دادند که ائتلاف سبب تلفات غیرنظامی بیش از حد شده است و ائتلاف را به ارتکاب تخلفات بین الملل یا جنایات جنگی متهم می کردند که در نهایت، تحقیقات نشان داد که داعش به طور عمدی غیرنظامیان را به عنوان سپر انسانی برای مقاصد شوم خود مورد بهره برداری قرار می داد. امروز جهان از کابوس داعش تا حدودی رها شده است و در آینده نزدیک نیز حماس به همین سرنوشت دچار خواهد شد و جهانی آسوده خواهد شد. 
 
لینک گفتگوی بیژن خلیلی و علی جوادی در Channel One
 
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©