مدیر شرکت کتاب، اقدامات منوچهر بی بیان را نمونه ای از «مظاهر مدرنیته» در ایران خواند
به روز شده در      جمعه 17 شهریور 1402     -   Friday September 8 2023

مراسم یادبود منوچهر بی بیان با حضور جمعی از هنرمندان و نویسندگان ایرانی در روز یکشنبه سوم سپتامبر 2023 در شهر لس آنجلس برگزار گردید. در این مراسم بیژن خلیلی مدیر شرکت کتاب، «مظاهر مدرنیته» را برای رژیم جمهوری اسلامی بمانند خاری در چشم روحانیون توصیف کرد که موسسه آپولون و برادران بی بیان، نمونه هایی از مدرنیته زمان خود بودند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
در ابتدای سخنرانی بیژن خلیلی، مدیرعامل شرکت کتاب اظهار داشت: " قومی بیابانگرد و بی فرهنگ، 1400 سال پیش بر ایران مستولی شدند که بسیاری از هنرها را از جمله موسیقی، ساز و آواز و حتی گوش دادن به موسیقی را حرام می دانستند. در صورتی که این نوع تفکر با سرشت بشری و هم چنین ایرانی صاحب خرد و فرهنگ سازگار نبوده و نمی باشد."
وی  افزود: "حفظ موسیقی ایران  در درازای بیش از هزار و سیصد سال یعنی از دوران باربد و نکیسا و خسرو پرویز و ساسانیان تا آستانه انقلاب مشروطیت با توجه به حرام بودن آن توسط دین مسلط که هنوز در فتواهای مراجع تقلید بر حرام بودن آن تأکید می شود، بر عهده اقلیت های مذهبی صاحب کتاب بویژه یهودیان بوده است."
 
مدیر شرکت کتاب با اشاره به پیشینه موسیقی ایرانی و دشواری حفظ و نگهداشت آن تصریح کرد: " از تأسیس رادیو ایران، موسیقی عملاً در خدمت طبقه خواص بود که با آمدن رادیو، شنیدن موسیقی عمومی شد و برای شنیدن موسیقی و ترانه به دلخواه خود نیاز به  راه اندازی موسسه هایی بود تا بتواند با پرداخت حقوق مصنفان، مولفان و هنرمندان، آثار موسیقی آن ها را در صفحه های گرامافون و سپس نوارهای کاست در دسترس عموم قرار دهد و این رسالت تاریخی بار دیگر برای یهودیان ایرانی تکرار گردید. به عبارتی در دسترس قرار دادن موسیقی برای عموم و لذت بردن از آن توسط توده مردم در هر زمان که بخواهند به آن گوش بدهند، که انجام این امر مهم بر عهده سه برادر ایرانی یهودی با نامهای منوچهر ، منصور و ناصر قرار گرفت که در سال 1333 یعنی 14 سال پس از استقرار رادیو صورت پذیرفت."   
بیژن خلیلی، مظاهر مدرنیته را برای حکومت اسلامی بمانند خاری در چشم روحانیون توصیف کرد و گفت:" حکومت جمهوری اسلامی، موسسه آپولون و برادران بی بیان، نمونه های مدرنیته آن زمان بودند که بویژه منوچهر بی بیان چون در ارتش اسرائیل خدمت کرده و صیونیست دو آتشه ای بود، را بر نمی تابیدند و آن ها به ناچار نیز همانند هزاران ایرانی دیگر راهی دیار غربت شده و لس آنجلس نشین شدند. "
بیژن خلیلی در این مراسم با اشاره به راه اندازی شرکت کتاب در سال 1981، چاپ نخستین کتاب راهنمای مشاغل «یلوپیج ایرانیان» را یکی از حلقه های زنجیره ایرانیان ساکن لس  آنجلس عنوان کرد که حلقه دیگر آن کتابفروشی بود و برای تکمیل آن زنجیره ،  نیاز به یاری رسانه های دیگری از جمله شبکه تلویزیونی سیاسی، هنری جام جم بود تا دست در دست هم مشاغل ایرانی آمریکا را معرفی نمایند و به حق شبکه جام جم توانست در گسترش هر چه بیشتر کسب و کارهای  ایرانی آمریکا خدمات ارزنده ای انجام دهد.
بیژن خلیلی در ادامه سخنان خود، منوچهر بی بیان را شخصیتی  «خوش فکر و صاحب ایده» خواند که مصاحبه های سیاسی - تاریخی  را که با سیاستمداران مطرح ایرانی و آمریکایی در دهه 80 میلادی از طریق شبکه جام جم انجام شده بود، با همکاری شرکت کتاب به صورت مکتوب تهیه و در قالب کتابی با عنوان " رازهای انقلاب ایران " در سال 2002 منتشر کرد. 
وی در پایان سخنان خود از زحمات و تلاش شبانه روزی کوروش بی بیان فرزند ارشد منوچهر بی بیان و هم چنین خانم مهین بی بیان و خانم دکتر مهناز طبیب زاده – بی بیان برای پشتیبانی های خانوادگی شان از این شخصیت و هم چنین دو فرزند دیگر به نامهای آقایان کیوان و دیوید بی بیان تشکر و قدردانی کرد.
یادآوری می گردد، مصاحبه هایی  منتشر شده در کتاب «رازهای انقلاب ایران» با شخصیت هایی از جمله : شاهزاده رضا پهلوی، موشه کتساو، رئیس جمهور اسبق اسرائیل، منوچهر گنجی، امیرطاهری، شاپور بختیار، علی امینی ، احمد مدنی، داریوش همایون، اردشیر زاهدی، پروفسور امنون نتصر و دیگر افراد برجسته ای بود که به آنان دسترسی داشته و دارای آگاهی هایی مستندی از رویدادهای انقلاب بودند.  
شایان ذکر است، کتاب «رازهای انقلاب ایران» به همت خانم دکتر دخی بی بیان، با ویراستاری عباس پهلوان و طرح روی جلد آن توسط مرتضی برجسته تهیه گردید. 
لازم به ذکر است، در این مراسم خانم مژده حبیبی و آقایان: علیرضا میبدی، علیرضا امیرقاسمی، مسعود امینی و صادق نوجوکی در تجلیل اقدامات و فعالیت های منوچهر بی بیان سخنانی ایراد نمودند.  
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©