تصورات درست و نادرست در مورد جیمی کارتر و ایران
به روز شده در      دوشنبه 15 اسفند 1401     -   Monday March 6 2023

از آنجایی که جیمی کارتر، رئیس جمهور 98 ساله پیشین آمریکا در حال حاضر تحت مراقبتهای خانگی می باشد، تصورات نادرستی درباره زندگی او نیز بیشتر مورد توجه قرار گرفته است که از آن جمله می توان به: نقش کارتر در آزادسازی گروگان های آمریکایی، حمایت مالی شاه به کمپین جرالد فورد در انتخابات ریاست جمهوری 1976، حضور درکنفرانس گوادلوپ برای سقوط شاه و حمایت از خمینی و دیگر موارد اشاره کرد، که راستی آزمایی این تصورات به تحقیق و تفحص بیشتری نیاز دارد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
تصورات نادرست به ویژه در مورد روسای جمهوری ایالات متحده بسیار زیاد است، گاهی به نفع و گاهی به ضرر آنها. برخی از این ادعاها به سیاست و برخی به زندگی شخصی آنها ارتباط دارد، در اینجا با ترجمه مقاله ای از خبرگزاری آسوشیتدپرس به بخشی از این تصورات اشاره می کنیم:
 
1-تصور نادرست: رونالد ریگان گروگان های آمریکایی را در ایران آزاد کرد.
در واقع کارتر و دولتش درباره آزادی گروگان ها مذاکره کردند، اما تهران آنها را تا پس از مراسم تحلیف ریگان در 20 ژانویه 1981 آزاد نکرد.
انقلابیون ایرانی در 4 نوامبر 1979 به سفارت ایالات متحده در تهران حمله کردند و 52 شهروند آمریکایی را به مدت 444 روز بازداشت کردند. از همان ابتدا، کارتر تصمیم گرفت که در پاسخ به این عملیات، جنگی را آغاز نکند، ولی در بهار 1980 دستور یک ماموریت نجات را صادر کرد،که   گروه نظامیان اعزامی به دلیل طوفان شن در منطقه کویری طبس  با دشواری هایی روبرو شدند، یکی از هلیکوپترها سقوط کرد و 8 سرباز نیز کشته شدند و عملیات آغاز نشده، خاتمه یافت. 
کارتر دموکرات، به تلاش های دیپلماتیک ادامه داد، اما در بحبوحه بحران و  پوشش خبری شدیدی که موضوع گروگان ها از سوی رسانه های آمریکا و  جهان، لحظه به لحظه دریافت می کرد، او از لحاظ سیاسی آسیب دید و در 4 نوامبر در یک رقابت تنگاتنگ  از ریگان جمهوری خواه، شکست خورد ولی دور نهایی مذاکرات ایران و آمریکا در الجزایر آغاز شد که ریاست هیئت آمریکایی را وارن کریستوفر معاون وزیر امور خارجه بر عهده داشت. ایران و ایالات متحده شرایط آزادی گروگان‌ها را در آخرین روز ریاست جمهوری کارتر در 19 ژانویه 1981 نهایی کردند و بامداد روز بعد، روز تحلیف، پس از ادای سوگند ریگان، گروگان ها آزاد شدند. ریگان سپس کارتر را برای خوشامدگویی به آمریکایی های آزاد شده به آلمان غربی فرستاد.
 
2- تصور نادرست: جیمی و روزالین کارتر موسس سازمان بشردوستانه هبیتت می باشند.
جیمی کارتر و همسرش روزالین،مشهورترین حمایت کننده و داوطلب سازمان هابیتت بودند،   در حالی که این سازمان توسط تاجر ثروتمند، میلارد فولر و همسرش، لیندا، در جورجیا در کانتی محل زندگی کارتر  تأسیس شد و در سال 1965 فولر برای تجدید روحیه خود به مزرعه او  آمده بود.  
 
3- تصور نادرست: جیمی کارتر بی شرمانه یک لیبرال بود.
 در واقع، کارتر یک سیاستمدار میانه رو بود، و پس از رسیدن به قدرت، سیاست هایی را دنبال کرد که به راحتی این برچسب به او نمی چسبد. 
 کارتر در سال 1976 به عنوان فردی که از سوی وفاداران کندی مورد حمایت قرار می گرفت، به  کاخ ریاست جمهوری وارد شد. کارتر در واقع یک "دموکرات جنوبی" بود که هرگز با سناتور ماساچوست تد کندی که او را در انتخابات مقدماتی سال 1980 به چالش کشید، مخالفت نکرد. کارتر  را  می توان یک فرد «محافظه‌کار» و «مترقی» توصیف کرد. 
او یک سرمایه سیاسی قابل توجهی را صرف سازماندهی مجدد دولت در آتلانتا ( در زمان فرمانداری خود در ایالت جورجیا)  و سپس واشنگتن ( در زمان ریاست جمهوری) کرد و مالیات‌های زیادی را بر‌ نفت اعمال کرد، اما دموکرات‌های دیگر را در هزینه کردن ناامید کرد و در مقایسه با روسای جمهوری بعدی (کمتر از 300 میلیارد دلار طی چهار سال) کمی به بدهی ملی اضافه کرد. 
دوره حذف مقررات که اغلب به دوره ریگان مرتبط است، در واقع با لغو مقررات مربوط به خطوط هوایی، قطارها و حمل و نقل توسط کارتر آغاز شد.
کارتر از یک برنامه بهداشت ملی حمایت کرد، اما لایحه مراقبت های بهداشتی او شکست خورد و به اندازه کافی پیش نرفت. 
کارتر به عنوان یک رئیس جمهور پیشین در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری 2016 به برنی سندرز رای داد. اما او همچنین پیش از سال 2020 به حزب خود هشدار داد که اگر امیدوارند دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا را شکست دهد، خیلی به سمت چپ حرکت نکنند. (1)
 
* در ادامه این ترجمه، به برخی از این تصورات در مورد جیمی کارتر و ایران نیز اشاره می کنیم:
 
1- تصور نادرست: شاه ایران برای شکست کارتر، یک میلیون دلار به کمپین جرالد فورد، رییس جمهور وقت آمریکا در سال 1976 کمک مالی کرد.
 
هیچ سندی که نشان دهنده این کمک مالی باشد، وجود ندارد. هرچند، شاه ایران در کنفرانس اوپک در شهر بالی اندونزی سال 1976 مدعی شد که جلوگیری از بالا رفتن قیمت نفت در زمان انتخابات ریاست جمهوری جرالد فورد به ابتکار وی بوده است. (2) 
این ادعا در تاریخ 29 اکتبر 1976 مورد تایید پرزیدنت جرالد فورد با نوشتن نامه ای به شاه فقید درست یک هفته پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قرار می گیرد. (3)
به زعم نگارنده، این تصور، نشان دهنده نفوذ و قدرت ایران در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آن زمان بوده است. 
 
2-تصور نادرست: حضور جیمی کارتر در کنفرانس گوادلوپ و نقش وی در سقوط شاه و حمایت او از خمینی :
شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه سران چهار کشور غربی: آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان که در کنفرانس گوادلوپ ( مجمع الجزایر گوادلوپ واقع در غرب اقیانوس اطلس در دریای کارائیب) حضور داشتند، رأی به ساقط کردن شاه و حمایت از خمینی دادند. این شایعات با توجه به اسناد سری که توسط آمریکا پس از 40 سال منتشر شده اند، صحت ندارد، چرا که در این اسناد کوچکترین اشاره ای به ایران و موضوعات در مورد انقلاب ایران نشده است. (4)
البته باید توجه داشت که اسناد فوق محرمانه ای نیز وجود دارند که پس از 70 سال از وقوع منتشر می شوند و در حال حاضر کسی از محتویات آنها آگاه نیست. (5) 
 
ترجمه و نگارنده: بیژن خلیلی ( خبرگزاری ایرانشهر)
 
منابع: 
1- ترجمه مقاله «بیل بارو» با عنوان «آنچه شما می دانید ممکن است اشتباه باشد»، سایت خبرگزاری آسوشیتدپرس، 
2- یادداشتهای علم - جلد ششم - چاپ آمریکا - انتشارات ایبکس - صفحات (143-142). 
3- یادداشتهای علم - جلد ششم - چاپ آمریکا - انتشارات ایبکس - صفحات (3247-324 ).
4- کتاب نگاهی به شاه، عباس میلانی، نشرپرشین سیرکل، چاپ سوم،1399 خورشیدی( 2020 میلادی) کپی اسناد از صفحات (598-579). 
5- مصاحبه نگارنده (بیژن خلیلی) با دکتر مهدی آقازمانی در برنامه decodeصدای آمریکا، شنبه 4 مارچ 2023، 
 
 
 
 
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©