کارگران قراردادی صنعت نفت ایران با پیوستن به اعتراضات، خواستار اعتصابات «کمرشکن» شدند.
به روز شده در      سه شنبه 19 مهر 1401     -   Tuesday October 11 2022

کارگران قراردادی پتروشیمی‌ و پالایشگاه‌های نفت ایران از دوشنبه 10 اکتبر در حالی دست به اعتصاب زدند که اعتراضات پس از قتل مهسا امینی، برای چهارمین هفته در سراسر کشور ادامه دارد. از روز گذشته کارگران پتروشیمی بوشهر ، کنگان و پالایشگاه آبادان در حمایت از اعتراضات مردمی دست به اعتصاب زدند و سندیکای کارگری مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه نیز از سایر اصناف و مشاغل خواست تا به اعتصابات سراسری بپیوندند. این اتحادیه گفت: « رهایی از ظلم و استثمار، و تبعیض و نابرابری با اتحاد و همبستگی امکان پذیر است.»
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
شورای ساماندهی کارگران در روز گذشته خطاب به کارگران نفت و پتروشیمی سراسر کشور تاکید کرد «اکنون زمان اعتراض گسترده و آماده شدن برای اعتصابات سراسری و کمرشکن است.»
این شورا از دولت جمهوری اسلامی خواست که همه معترضان دستگیر شده را آزاد کند و از حمله به معترضان دست بردارد. 
بنابه تصاویر دریافت شده از تاسیسات پتروشیمی درعسلویه، کارگران را نشان می دهد که شعار« مرگ بر دیکتاتور»سر می دهند. فیلم‌های دیگر نیز نشان می‌دهد که کارگران در خارج از تأسیسات ، از جمله در آبادان، تجمع کرده اند. 
 
اعتصابات کارگران نفت در انقلاب اسلامی سال 1357 نقش بسیار موثری در سقوط شاه داشت. اگر اعتصاب کارگران نفت برای مدت طولانی نیز ادامه یابد، می‌تواند به ثبات رژیم کنونی آسیب جدی وارد کند، اگرچه این امر به تعدادی از مسائل دیگر نیز بستگی دارد، از جمله اینکه چه افرادی به اعتصابات می پیوندند، چگونه کارگران سازماندهی می‌شوند و موارد دیگر.
 
در بحبوحه این اعتراضات در بخش های دیگری نیز اعتصاباتی از جمله در بازارهای تهران و دانشگاه های سراسر کشور گزارش شده است.
اعتراضات گسترده در سراسر ایران روز سه شنبه 11  اکتبر نیز ادامه یافت در حالی که سرکوب معترضین در شهرهای کردنشین ازجمله سنندج از طرف نیروهای امنیتی رژیم جمهوری اسلامی، تشدید یافته است. 
 
بنا به گزارش هه نگاو در روز سه شنبه، از زمان آغاز اعتراضات تعداد 32 نفر غیرنظامی کرد کشته شده اند. تلفات بیشتری در شهرهای دیگر نیز گزارش شده است، اگرچه تعداد دقیق آن مشخص نیست.
 
فعالان و کنشگران خواستار تظاهرات گسترده در حمایت از مردم سنندج در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 12 و 13 اکتبر در سراسر ایران شدند.
 
بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی، معترضان دوشنبه شب به سمت دفتر امام جمعه فولادشهر در نزدیکی اصفهان کوکتل مولوتف پرتاب کردند.  
 
ترجمه از گروه خبرگزاری ایرانشهر 
منبع خبر: جورالیزم پست – 11 اکتبر 
 
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©