پرزیدنت بایدن حمله به رشدی را محکوم و با آرمان های وی اعلام «همبستگی» کرد
به روز شده در      یکشنبه 23 مرداد 1401     -   Sunday August 14 2022

ترجمه از: آریا
پرزیدنت بایدن در بیانیه‌ای که دیروز در کاخ سفید منتشر کرد ، گفت: «سلمان رشدی - با بینش خود نسبت به انسانیت و حس بی نظیری که در نوشته هایش متبلور است ، با جسارت و شجاعتی بی نظیر برای آرمان های اساسی و جهانی بشریت ایستادگی کرده است.»
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
رئیس جمهور آمریکا در این بیانیه اظهار داشت: «من و همسرم (جیل) از حمله وحشیانه دیروز به سلمان رشدی در نیویورک شوکه و متأسف شدیم. از این رو، ما به همراه همه آمریکاییان و مردم سراسر جهان برای سلامتی و بهبودی او دعا می کنیم». 
وی افزود: « من از نخستین کسانی که شجاعت به خرج دادند و برای دستگیری مهاجم به وی وارد عمل شدند، سپاسگزارم.»
 
سلمان رشدی نویسنده رمان «آیات شیطانی» که تهدید رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در دهه 1980 را به دنبال داشت، پس از اصابت چاقو به گردن و شکمش در روز جمعه (12 آگست) قبل از سخنرانی در مؤسسه چاتوکوا(Chautauqua ) ، به بیمارستان منتقل شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت.
 نماینده سلمان رشدی، اندرو ویلی، گفت که این نویسنده در عصر جمعه زیر دستگاه تنفس مصنوعی قرار گرفته و کبدش آسیب دیده و عصب بازو و چشمش نیز قطع شده  است که  احتمالا بینایی اش را از دست خواهد داد.  
امروز،  14 آگست ، پزشکان او را از دستگاه تنفس مصنوعی خارج کرده اند.
 
«هادی مطر» 24 ساله، فرد دستگیر شده که متهم به اقدام قتل و حمله به سلمان رشدی می باشد، در دادگاهی در نیویورک ادعای بی گناهی کرده است. وکیل وی در  نیوجرسی، از طرف او در روز شنبه در جلسه رسیدگی به اتهامات وارده به متهم،  شرکت کرد.
شهردار «علی تحفه» به آسوشیتدپرس گفت که مطر از پدر و مادری لبنانی در یک روستای مرزی جنوب لبنان بنام «یارون » متولد شده که تولد او یک دهه پس ازآن بود که سلمان رشدی، نویسنده هندی الاصل با انتشار "آیات شیطانی" تهدید به مرگ شد و بسیاری از مسلمانان این کتاب را که توالی رویایی بر اساس زندگی محمد پیامبر بوده، توهین آمیز خواندند.
 
کتاب سلمان رشدی در ایران ممنوع می باشد، جایی که رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، روح‌الله خمینی در سال 1989 فتوای قتل این نویسنده را صادر کرد و خواستار مرگ وی شد.
 
جو بایدن در این بیانیه همچنین گفت: « او نظرات و عقایدش را بدون هیچ ترسی منتشر کرده که این خود، نشان دهنده حضور او و نشر عقایدش در یک جامعه آزاد و باز است.» رئیس جمهور ایالات متحده افزود: " امروز در همبستگی با سلمان رشدی و همه کسانی که از آزادی بیان دفاع می‌کنند، تعهد خود را عمیقا نسبت به ارزش های آمریکایی تأیید می کنم. »
 
این حادثه در حالی رخ داده است که گمان می‌رود ایالات متحده به احیای برجام با جمهوری اسلامی ایران نزدیک است و از سوی دیگر، در این بحبوحه خبری که در هفته جاری منتشر شده، وزارت دادگستری آمریکا یک عامل حکومت جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در طرحی مشکوک به قتل جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق دولت ترامپ متهم کرده است.
 
 
 
ترجمه ازسایت پولتیکو :
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©