عنوان کتاب : سیاست های پوشاک در دوره قاجار و پهلوی اول
به روز شده در      جمعه 17 تیر 1401     -   Friday July 8 2022

نویسنده: منظر محمدی / انتشارات: نشر مشکی / سال : 1400 / چاپ: اول
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

این کتاب، به بررسی تحول سبک پوشاک در ایران در نتیجه دگرگونی نهادهای فکری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در دوره‌های قاجار و پهلوی نخست، می‌پردازد. سایر پژوهشگران مشهور نیز به تغییر لباس در این بازه زمانی بر اساس دگرگونی‌های ساختاری یا اقتصادی اشاره داشتهاند، اما پوشاک حوزه‌ای است که کمتر مورد توجه تحقیقات دانشگاهی قرار گرفته است.

فصل اول کتاب "سیاست های پوشاک در دوره قاجار و پهلوی اول" نوشته‌ی "منظر محمدی"، به بررسی رویارویی میان پوشاک سنتی و مدرن، در الگوهای پوشش شهری عصر مشروطه می‌پردازد.

فصل دوم ظهور طبقه متوسط جدید را در نتیجه گسترش نهادهای آموزشی و اداری مدرن و نیز تأثیری که این امر در نوسازی پوشش مردان در دوره قاجار داشت، مورد بحث قرار می‌دهد.

فصل سوم و چهارم به شکل‌گیری نظام‌های فرهنگی جدید مانند معماری و شهرسازی اروپایی، معرفی رسانه‌های تصویری غربی نظیر عکاسی، سینما و مطبوعات مصور در عصر قاجار و پهلوی اول و تأثیر آنها بر مدرنیته در پوشش و ظاهر می‌پردازد.

فصل‌های پنجم و ششم کتاب نیز، تغییر سیاست‌های رسمی دولت‌های این دوره به‌ویژه دولت پهلوی اول، در مورد پوشش، از جمله قوانین پوشش یکسان و حذف حجاب را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 برای خرید این کتاب اینجا کلیک کنید

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©