در روز جهانی حقوق بشر، بی‌بی‌سی از ایران می خواهد به اذیت و آزار کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی پایان دهد
به روز شده در      پنجشنبه 18 آذر 1400     -   Thursday December 9 2021

امروز به منظور بزرگداشت 10 دسامبر، روز جهانی حقوق بشر، بی‌بی‌سی از ایران درخواست می کند تا به روند رو به افزایش اذیت و آزار و تهدید فرا‌مرزی خبرنگاران و کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی پایان دهد. درخواست توقف آزار و اذیت روزنامه‌نگاران بی‌بی‌سی فارسی در شرایطی مطرح می‌شود که جایزه صلح نوبل «به خاطر تلاش برای حراست از آزادی بیان که پیش‌شرط دموکراسی و صلح پایدار است» به ماریا رسا و دمیتری موراتوف، دو روزنامه‌نگاری اعطا شده که با شرایطی مخاطره‌آمیز مواجه بوده‌اند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
برای بیش از یک دهه، ایران به اذیت و آزار و ارعاب کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی  و اعضای خانواده‌هایشان در ایران پرداخته است. این اقدامات شامل تهدید روزنامه‌نگاران بی‌بی‌سی و خانواده‌هایشان در لندن به مرگ، مسدود کردن دارایی‌ها، و همچنین اذیت و آزار آنلاین و حملات جنسیتی علیه خبرنگاران زن بوده است. اعضای خانواده‌های آنان در ایران به گونه‌ای خودسرانه و بی‌قاعده بازداشت شده‌اند، در شرایطی تحقیرآمیز نگه داشته شده‌‌اند، بازجویی شده‌اند و به آنان دستور داده شده که به خویشاوندانشان بگویند به کار برای بی‌بی‌سی خاتمه دهند. آنان همچنین به خاطر اشتغال یک عضو خانواده‌شان در بی‌بی‌سی با انواع دیگر تبعیض هم روبه‌رو بوده‌اند.
 
در یک سال گذشته، تهدیدها علیه کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی و سایر روزنامه‌نگاران فارسی‌زبان در خارج از ایران شدت گرفته است. کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی در لندن به مرگ و انواع دیگری از آسیب‌های فرامرزی تهدید شده‌اند تا جایی که به درخواست از پلیس برای مداخله و حفاظت منجر شده است. روزنامه‌نگاران دیگر رسانه‌ها و نیز کسان دیگری که منتقد مقام‌های ایران تلقی می‌شدند، در کشورهای دیگری ربوده شده‌اند، به ایران انتقال یافته‌اند، و زندانی و (دست‌کم در یک مورد) اعدام شده‌اند.
 
لیلیان لندور، رئیس سرویس‌های بین‌المللی اخبار بی‌بی‌سی و مدیر سرویس جهانی بی‌بی‌سی می‌گوید:
 
«پس از تشدید آزار و اذیت کارکنان بی‌بی‌سی در سال ۲۰۱۷ و اقدام قوه قضائیه ایران در مسدود کردن کلیه دارایی‌های کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی در ایران بود که بی‌بی‌سی برای اولین بار برای حفاظت از روزنامه‌نگاران خود به سازمان ملل شکایت کرد و همچنان در چهارچوب سازوکار ویژه سازمان ملل پیگیر آن است. مسدود کردن دارایی‌ها باعث محرومیت کارکنان بی‌بی‌سی فارسی و خانواده‌هایشان از دسترسی به اموالشان از جمله سلب اختیار فروش یا اجاره املاک شده است. مسدود کردن دارایی‌ها به منزله تنبیه مالی کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی به خاطر فعالیت‌های روزنامه‌نگاری است، و البته اعضای خانواده‌هایشان هم مجازات شده‌اند.»
 
دبیرکل سازمان ملل متحد و نیز گزارشگران ویژه این سازمان هم بارها درباره رفتار ایران با کارکنان بی‌بی‌سی فارسی ابراز نگرانی کرده‌اند. به عنوان مثال، در ماه مارس ۲۰۲۰، گروهی از کارشناسان سازمان ملل یک بیانیه مشترک در محکومیت آزار کارکنان بی‌بی‌سی صادر کردند و در آن ابراز نگرانی کردند که نشانه‌هایی حاکی از این دیده می‌شود که:
 
«... مقام‌های ایران آماده‌اند که با زیر پا گذاشتن موازین حقوق بین‌الملل، از زور در خارج از مرزهای کشورشان استفاده کنند. اذیت و آزار، تجسس، و تهدید روزنامه‌نگاران به مرگ در داخل و خارج مرزهای ملی، ناقض مفاد قوانین بین‌المللی حقوق بشر از جمله حق برخورداری از امنیت جسمی، حق حیات و حق آزادی بیان است.»
 
کیلن گالاهر و جنیفر رابینسون ، مشاوران حقوقی سرویس جهانی بی‌بی‌سی از مؤسسه «داوتی‌استریت چمبرز» می‌گویند:
 
«امروز روزی تاریخی است؛ چرا که جایزه صلح نوبل به روزنامه‌نگاران به خاطر کارشان اعطا می‌شود. موکلان ما در بخش فارسی بی‌بی‌سی صرفاً به خاطر شغلشان به مرگ و خشونت تهدید می‌شوند. ما طبق سوابق ایران می‌دانیم که ایران حاضر است برای ساکت کردن روزنامه‌نگاران به اقداماتی فرامرزی و مرگبار دست بزند. بسیاری از دیگر روزنامه‌نگاران بی‌بی‌سی فارسی از اذیت و آزار سازمان‌یافته، شامل هدف قرار دادن خانواده‌ها، مسدود کردن دارایی‌ها و خشونت آنلاین رنج می‌برند. ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم با اقدام‌هایی فوری و قاطع، ایران را مجبور به پاسخگویی کند و مطمئن شود که روزنامه‌نگاری بی‌بی‌سی فارسی می‌توانند بدون ترس به فعالیت خبر‌نگاری خود بپردازند.»
 
میشل استنیستریت، دبیر کل اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران (بریتانیا و ایرلند) می‌گوید:
 
«تلاش‌ سازمان‌یافته و ادامه‌دار مقام‌های ایران برای ارعاب روزنامه‌نگاران بخش فارسی بی‌بی‌سی و خانواده‌هایشان انزجارآور است و باید متوقف شود. نه تنها چنین تهدیدهای شخصی شرورانه‌ای کاملاً غیر قابل قبول است، بلکه این کار حمله‌ای مستقیم به آزادی مطبوعات و رسانه‌هاست. روزنامه‌نگاری جرم نیست و روزنامه‌نگاران باید در فعالیت خود آزاد باشند. امسال کمیته جایزه نوبل ماریا رسا و دمیتری موراتوف را بابت شهامتشان برگزید و اعلام کرد که آنان نمایندگان تمام روزنامه‌نگارانی، مانند کارکنان بی‌بی‌سی فارسی، هستند که برای آزادی و دمکراسی تلاش می‌کنند."
 
بخش فارسی بی‌بی‌سی هر هفته نزدیک به ۲۲ میلیون مخاطب در سراسر جهان دارد که حدود ۱۳ میلیون نفر از آنان در ایران زندگی می‌کنند. بی‌بی‌سی فارسی بخشی از سرویس جهانی بی‌بی‌سی است که از طریق رادیو، تلویزیون، سایت و شبکه‌های اجتماعی اخبار را به زبان انگلیسی و  ۴۱ زبان دیگر ارائه می‌دهد.
 
بی‌بی‌سی هر هفته ۴۸۹ میلیون مخاطب را در سراسر جهان به برنامه‌های خود در سطح بین‌المللی جلب می‌کند؛ برنامه‌هایی که از طریق رادیوی سرویس جهانی بی‌بی‌سی، شبکه تلویزیونی جهانی بی‌بی‌سی، وبسایت bbc.com/news، استودیوهای بی‌بی‌سی و بازوی خیریه‌اش «بی‌بی‌سی مدیا اکشن» ارائه می‌شود. 
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©