احیای مهم‌ترین سند تاریخی یهودیان ایران، کتاب انوسی منتشر شد
به روز شده در      چهارشنبه 12 آبان 1400     -   Wednesday November 3 2021

شرکت کتاب در این هفته، کتاب انوسی، مهم‌ترین اثر تاریخی _ ادبی یهودیان ایران را منتشر و روانه بازار نشر کرد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
به گزارش خبرگزاری ایرانشهر، کتاب انوسی، روایت تاریخی از زندگی یهودیان ایران در دوران سه پادشاه صفوی، شاه عباس یکم، شاه صفی  و شاه  عباس دوم است که بابایی بن لطف کاشانی در حدود سیصد و نجاه سال پیش آن را به زبان فارسی و خط عبری به نظم درآورده است. امیرعلیفلاحیان، پژوهشگر تاریخ ادیان این کتاب را با مقایسه پنج نسخه خطی متفاوت، مورد تصحیح و پژوهش قرارداده و آن را به خط فارسی برگردانده است.
 
بیژن خلیلی، مدیر شرکت کتاب با بیان اهمیت این کتاب در حوزه تاریخ و فرهنگ یهودیان ایران گفت: سال هاست که پژوهشگران و علاقمندان تاریخایران و بخصوص تاریخ یهودیان ایران منتظر این رویداد بودند و اکنونافتخار داریم که این  متن برجسته تاریخی را با فرم و محتوایی درخور بهمخاطبان تقدیم کنیم.
 
خلیلی درباره محتوای این کتاب گفت: کتاب انوسی وقایعی را درباره جامعه یهود ایران در زمان صفویه بازگو می‌کند که به طور مشخص در هیچ اثر تاریخی  دیگری نیامده است، اما کلیات وقایع و جزئیات برخی رخدادها رامی‌توان در سایر متون تاریخی این عصر مشاهده کرد.
 
وی افزود: برخی از پژوهشگران صحت و سندیت تاریخی این وقایع را اثبات کرده‌اند و مصحّح کتاب نیز در دیباچه این موارد را بررسی کرده و به وضعیت یهودیان ایران و به طور خاص شهر کاشان به عنوان زادگاه بابایی بن لطف در  آن دوران پرداخته است.
 
مدیر شرکت کتاب اهمیت کتاب انوسی  را فراتر از سند تاریخی خاص یهودیان ایران دانست و گفت: این کتاب، هم اطلاعات جزئی و دقیقی درباره شخصیت‌های مهمی مانند سه شاه صفوی، شیخ بهایی، محمدبیگ اعتمادالدوله وزیر اعظم شاه عباس دوم، فیض کاشانی و برخی کارکناندربار صفوی دارد و هم داده‌های قابل توجهی برای پژوهش‌های مرتبط با تاریخ اجتماعی ایران، گویش‌‌پژوهی، ادیان و مذاهب، و تاریخ محلی شهرهایی  مانند اصفهان، کاشان، همدان، شیراز، لار، یزد، قم، خوانسار، گلپایگان و چند شهر دیگر ارائه داده است.
 
وی ادبیات کتاب انوسی را بسیار روان و خوانا و متفاوت با ادبیات پر تکلّفعصر صفوی ارزیابی کرد و افزود: در تدوین و طراحی کتاب نیز با افزودنواژه‌نامه‌های عبری و فارسی و اعلام و توضیح مطالب و وقایعی که نیازمندمعرفی یا وضوح بیشتربوده‌اند تلاش شده است تا مخاطبان در هر سن و باهر سطح دانش بتوانند به آسانی با کتاب ارتباط برقرار کنند.
 
وی افزود: کتاب را به گونة مصور چاپ کرده‌ایم و مرتبط با محتوای فصل‌هاازتصاویری استفاده کردیم که برای درک بیشتر و تصوّر فضایی کهرخدادهای کتاب در آن می‌گذرد یاری‌گر خوانندگان باشد. 
 
وی افزود: برخی از این تصاویر، نقاشی‌هایی با مضامین توراتی است کهدرنسخه‌های خطی سایر آثار منظوم فارسیهود و به احتمال زیاد، از سویهنرمندان یهودی در سده‌های گذشته کشیده شده و برای نخستین بار درکتابانوسی منتشر شده است.
 
مدیر انتشارات شرکت کتاب در پایان یادآور شد: با توجه به این که هدفمصحح و ناشر، توزیع و انتشار گسترده کتاب و دسترسی آسان و بدون محدودیت زمانی و مکانی عموم علاقمندان و پژوهشگران به این اثر تاریخی است، همزمان با انتشار نسخه کلاسیک ( کاغذی)، نسخه آنلاین آن نیز باقیمت مناسب‌تر از طریق گوگل پلی در اختیار جهانیان قرار گرفته است.
 
کتاب انوسی در 464 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و قیمت ۵۰ دلارمنتشر شده است. علاقمندان می‌توانند برای تهیه این کتاب با شماره3104777477 تماس بگیرند و یا در سایت شرکت کتاب به نشانیwww.ketab.com سفارش دهند.
 

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©