برگزاری سخنرانی دکتر رابرت استیل با عنوان « ایران باستان در سیاست های پهلوی»
به روز شده در      دوشنبه 25 آذر 1398     -   Monday December 16 2019

سخنرانی دکتر رابرت استیل، از سری سخنرانی های مرکز پور داوود، با عنوان « ایران باستان در سیاست های پهلوی: جشن های شاهنشاهی 1971 و سیاست فرهنگی در زمان شاه» در روز چهارشنبه 29 ژانویه 2020 ازساعت 4 تا 6 بعدازظهر در سالن 306 رویس دانشگاه UCLA برگزار می گردد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

در اکتبر سال 1971 ، سران دولت ها، شخصیت های سیاسی و فرهنگی ، مقامات تجاری و روزنامه نگاران سراسر جهان به دعوت محمدرضاشاه پهلوی درپرسپولیس حضور یافتند. آنها به منظور گرامی داشت سالگرد تأسیس 2500 ساله امپراتوری پارس توسط کورش کبیر در آنجا جمع می شدند.

بسیاری از مورخان و مفسران این رویداد را اشتباه بزرگی می دانند، حتی برخی بر این باورند كه این امر نارضایتی گسترده مردم را از حكومت شاه كه درانقلاب 1978به اوج خود رسید، برانگیخت. ده ها سال است که با قضاوت از روی احساسات، برگزاری این جشن ها را شعله ور شدن یک استبداد شرقی می پندارند به طوری که  یک فیلم مستند توسط شبکه بی بی سی در سال 2016 با عنوان « ظهور و سقوط: آخرین شاهنشاهی» تهیه شده است که تأکیدی بر این مسئله است. این مستند اغلب جشن ها را به چالش می کشد و از نقطه نظر گروه های مختلف، این جشن ها را در چارچوب سیاست های فرهنگی در اواخر دوره پهلوی مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. در این فیلم اشاره می شود که حکومت شاه با  برگزاری این گونه جشن ها، چه دستاورهایی را از نظراقتصادی، سیاسی، ایدئولوژی و فرهنگی کسب نموده است.

یادآوری می گردد که رابرت استیل سخنران این مراسم، پذیرنده بورس دکترای کرسی «جهانگیر و النور آموزگار» در مطالعات ایران  در گروه زبانها و فرهنگهای خاور نزدیک دانشگاه UCLA است. وی دکترای خود را از انستیتوی مطالعات عربی و اسلامی دانشگاهExeter در رشته تاریخ ایران قرن بیستم گرفته است. اولین کتاب دکتر رابرت استیل با عنوان « جشن های شاهنشاهی شاه در سال1971: ملی گرایی ، فرهنگ و سیاست در زمان شاه فقید ایران»، در سال 2020 منتشر خواهد شد که اولین مطالعه جامع در این زمینه می باشد.

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©