گنجینه هنر و فرهنگ ایرانی در مجموعه عتیقه‌های هنرمند مشهور انگلیسی
به روز شده در      شنبه 15 مهر 1396     -   Saturday October 7 2017

هنرمند نقاش معروف انگلیسی که علاقمند به جمع‌آوری آثار هنری و عتیقه از کشورهای مختلف بود، یکی از گنجینه‌های هنر و فرهنگ ایرانی را پس از مرگ به ارث گذاشته است. این ارثیه میلیون دلاری قرار است به زودی به حراج گذاشته شود.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
«هاورد هاجکین» نقاش مشهور بریتانیایی که در ماه مارچ گذشته در سن 84 سالگی دار فانی را وداع گفت، مجموعه‌ای کم‌نظیر از آثار هنری و تاریخی کشورهای گوناگون را که سال‌ها برای کلکسیون شخصی‌اش جمع‌آوری می‌کرده، از خود به ارث گذاشته است. خانه آقای هاجکین که در نزدیکی موزه لندن قرار دارد با عتیقه‌های گرانبها از گوشه و کنار دنیا تزیین شده است؛ از تابلوهای نقاشی و تندیس گرفته تا لوازم خانگی و مبلمان آنتیک و فرش‌های نفیس ایرانی!
به گزارش نیویورک تایمز، قرار است روز 24 اکتبر آینده در لندن بیش از 450 مورد از مجموعه شخصی مرحوم هاجکین توسط حراجی مشهور Sotheby’s به فروش برسد. کارشناسان آثار هنری و عتیقه ارزش گنجینه هاجکین را حدود سه تا پنج ونیم میلیون دلار تخمین زده‌اند. 
گل سر سبد کلکسیون هاورد هاجکین، قطعه‌ای از یک فرش بسیار معروف ایرانی است که Von Hirsch Garden Carpet نامیده می‌شود که متعلق به قرن هفدهم میلادی است. این فرش به چهار قطعه تقسیم شده که همه مجموعه‌داران آثار آنتیک دنیا از جمله مرحوم هاجکین آرزوی داشتن همه آن را داشته‌اند. قطعه فرشی که متعلق به هاورد هاجکین است دارای نمایی با سه کاشی ستاره‌ای شکل است که در هر کدام نقش‌هایی از یک درخت نخل و گل و گیاه دیده می‌شود.این فرش نفیس ایرانی متعلق به شهر کاشان است. نکته مهم این فرش نوع طرح و نقشه آن است که برای قالی‌های قرن هفدهمی ایرانی غیرمعمول می‌نماید. این قطعه فرش ارزشمند قرار است بین هشتاد تا یکصد و بیست هزار پوند به حراج گذاشته شود.
سر گوردون هاورد الیوت هاجکین صاحب این گنجینه، متولد 1932 و متوفی به تاریخ نهم مارچ 2017، نقاش معروف بریتانیایی است که شهرتش بدلیل نقاشی‌هایی با سبک مفهومی و انتزاعی بوده است.
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©