المونیتور: آیا ایرانیان به شبکه های رادیو تلویزیونی عربستان سعودی علاقمند خواهندشد؟
به روز شده در      جمعه 13 آذر 1394     -   Friday December 4 2015

روزنامه عرب زبان المونیتور در مقاله مفصلی به سراغ شبکه‌های رادیو تلویزیونی و وب‌سایت‌های خبری فارسی زبانی رفته است که از سوی عربستان سعودی اداره می‌شوند، نویسنده المونیتور در مقاله خود با اشاره به استخدام گروهی از روزنامه‌نگاران و فعالان مطبوعاتی فارسی زبان به دنبال پاسخ این سوال است که این رسانه‌ها تا چه اندازه در ایران مخاطب و علاقمند دارند؟
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

محمود پرگو نویسنده مقاله المونیتور که  خود یک شهروند ایرانی استرالیایی است در تحلیل خود می‌نویسد:

«عربستان سعودی در سالهای اخیر تمرکز زیادی بر ایجاد شبکه های تلویزیونی فارسی زبان داشته است. هفته پیش مقاله ای از محمد السلامی در روزنامه الوطن به چاپ رسید که در آن به ضرورت ایجاد کمپین بر علیه حکومت ایران اشاره شده بود. روابط سیاسی ایران و عربستان از مدتها پیش تیره است و عربستان معتقد است که حکومت ایران سیاست قدرت طلبانه ای در منطقه دارد. در ماه اکتبر روزنامه آنلاین عرب زبان الاف که در لندن منتشر می‌شود ایجا یک شبکه اقتصادی فارسی زبان را راهکاری مناسب برای مقابله با سیاستهای قدرت طلبانه ایران دانست.

پیش از این نیز شبکه های خبری فارسی زبان توسط کشورهای عربی فعالیت خود را آغاز کرده بودند. عربستان سعودی در سال 2008 سایت خبری العربیه را به زبان فارسی ایجاد کرد و روزنامه الشرق الاوسط که توسط خانواده سلطنتی عربستان اداره می شود از سال 2013روزنامه‌ای به زبان فارسی دارد. در دوران حج نیز یک تلویزیون 24 ساعته از طرف دولت عربستان به زبان فارسی فعالیت می کرد که اگرچه هم اکنون فعالیت آن قطع شده است به نظر می رسد به زودی فعالیت خود را از سر بگیرد.

اما مسئله ای که در این میان مطرح می شود این است که آیا این شبکه ها مورد اقبال عمومی قرار خواهند گرفت یا نه؟ اینکه کشورهای مختلف شبکه هایی به زبان فارسی داشته باشند سابقه ای طولانی دارد. بخش فارسی زبان شبکه بی بی سی در سال 1941 و بخش فارسی شبکه صدای آمریکا در سال 1942 افتتاح شده اند. که بدین وسیله گزینه های بیشتری برای دسترسی مردم ایران به اخبار ایجاد شده است و باید توجه داشت که این شبکه ها نقش مهمی در حوادث سیاسی، اجتماعی ایران ایفا کرده اند.

حالا نیز اینچنین به نظر می رسد که عربستان سعودی نیز سعی دارد با استفاده از این سیاست از قدرت رسانه های جمعی استفاده کند. اما آیا نگاه مردم ایران به عربستان سعودی مانند کشورهای غربی است؟

مردم ایران از گذشته های دور به کشورهای غربی تمایل داشته اند و شیوه زندگی آنها برای ایرانیان نوعی الگو به شمار می آمده است. اما در مورد عربستان سعودی اینگونه نبوده است و مردم ایران علاقه ای به این کشور و فرهنگ و شیوه زندگی مردمانش ندارند. به نظر می‌رسد که این شیوه نگاه به فرهنگ و نوع معیشت مردمان این سرزمین تاثیر مستقیمی در استقبال عمومی از این شبکه ها داشته باشد و هیچ کدام از این شبکه های عربی مورد استقبال گسترده ایرانیان قرار نگیرند.»

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©