انزوای پژوهشگران ایرانی با «پرده آهنین دیجیتالی» و شبکه ملی اطلاعات
به روز شده در      دوشنبه 20 شهریور 1402     -   Monday September 11 2023

با نزدیک شدن به سالگرد اعتراضات بزرگ در ایران، رژیم جمهوری اسلامی می کوشد تا با ایجاد دیوارهای سایبری و «پرده آهنین دیجیتالی»، همکاری پژوهشگران، اساتید و دانشجویان ایرانی را با غرب متوقف نماید و آنها را تشویق می کند تا از منابع اطلاعاتی چین و روسیه استفاده نمایند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
در سالگرد درگذشت مهسا امینی، مسئولین جمهوری اسلامی دوباره دسترسی به اینترنت را محدودتر می‌کند، اما به نظر می‌رسد این بار این رژیم پا را فراتر از آن گذاشته است و با راه‌اندازی شبکه ملی(داخلی) اطلاعات، قصد دارد مردم ایران را از شبکه جهانی وب، دور نگه دارد. 
 
بنابه گزارش سایت خبری «ساینس»، در سال گذشته، یک کارشناس در سیلیکون ولی همکاری خود را از راه دور با دو دانشمند رشته علوم اعصاب در تهران آغاز می نماید. آنها قصد داشتند داده هایی را در مورد چگونگی پاسخ نورون ها به نشانه های بصری جمع آوری کنند، به این امید که به علائمی برای تشخیص زودهنگام بیماری پارکینسون دست یابند. 
دانشمند علوم کامپیوتر مستقر در ایالات متحده که خواست نامش فاش نشود، می گوید: "من مدل سازی و تجزیه و تحلیل را انجام می دادم و مقاله ها را با هم تالیف می کردیم. تا اینکه بدلیل محدودیت اینترنت همکاری آنها قطع شد و این پروژه ناتمام ماند." او می گوید که بسیاری از پروژه های دیگر، سرنوشت مشابه این پروژه داشته اند. 
 
فریدون بشار، مدیر اجرایی ASL19 و شبکه های خصوصی مجازی (VPN)- یک ابزار فناوری در کانادا که به ایرانیان کمک می‌کند با دور زدن به اینترنت متصل شوند- می‌گوید: "شبکه ملی اطلاعات (NIN)، به منظور سرکوب و کنترل فضای اطلاعاتی در ایران ساخته شده است" 
یک فیزیکدان ایرانی مقیم کانادا نیز که خواست نامش فاش نشود، زیرا خانواده اش در ایران می باشند، می گوید: «با شرایط کنونی و احتمال گسترش ناآرامی ها در ایران، پیش بینی می شود که شبکه داخلی زودتر راه اندازی شود.»
 
مرسده خواجوی خان، متخصص فوتوالکترونیک در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گوید: " علم و دانش در ایران نزدیک به دو دهه است که در محاصره تحریم ها می باشد. از سویی بدلیل تحریم های بین المللی و سقوط آزاد ارز و دلار، واردات  وسایل و مواد تحقیقاتی و آزمایشگاهی متوقف شده است و از سویی دیگر، بسیاری از مجلات علمی اروپا و آمریکایی، دسترسی به سرورهای ایران را ممنوع کرده اند."
 
چشم‌انداز غم‌انگیز، دانشمندان و پژوهشگران ایرانی را به جستجوی فرصت‌هایی در خارج از کشور واداشته است. مرسده خواجوی خان که در اوایل دهه 2000 در رشته مهندسی برق در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تحصیل کرده است، می گوید که دوستان دوران کارشناسی با او تماس می گیرند و می پرسند که آیا راهی برای خروج از ایران وجود دارد. آنها آینده ای روشن در این کشور نمی بینند.
شبکه ملی اطلاعات می تواند به «فرار مغزها» تسریع بخشد.  
در ابتدا مسئولین جمهوری اسلامی این پروژه چند میلیارد دلاری را به عنوان یک شبکه اسلامی که عاری از افکار و آرمان های غیراخلاقی غربی است، تبلیغ می کردند و حال به عنوان یک شبکه سفارشی این رژیم تبدیل شده است، همانند کره شمالی که یک شبکه داخلی مشابه به نام Kwangmyong دارد و دولت می تواند از طریق این شبکه علاوه بر سانسور محتوا، بر کاربران نظارت داشته باشد و آنها را کنترل نماید. 
در حالی که رژیم  جمهوری اسلامی تلاش می کند تا این «پرده آهنین دیجیتالی» را تکمیل ‌کند تا هر گونه همکاری‌های تحقیقاتی با غرب را متوقف نماید، دانشمندان و پژوهشگران خود را تشویق می‌کند تا روابط نزدیک‌تری با چین و روسیه برقرار نمایند. این فیزیکدان ایرانی می‌گوید: «ما احساس می‌کنیم که جهان ما در حال کوچک‌تر شدن است و چشم‌انداز ما روزبه روز تیره و تیره تر می‌شود.»
 
ترجمه: خبرگزاری ایرانشهر 
 
 
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©