شبکه CNN: تحلیلگران آینده نامعلومی را برای مجاهدین خلق پیش بینی می کنند!
به روز شده در      دوشنبه 19 تیر 1402     -   Monday July 10 2023

در گزارشی از سی ان ان که در روز دوشنبه 10 جولای منتشر شد، آمده است: « با بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان و بکارگیری سیاست مماشات این رژیم با کشورهای غربی و نیز احتمال احیای برجام، تعدادی از تحلیلگران و مقامات محافظه کار آمریکا آینده نامعلومی را برای مجاهدین خلق، بزرگترین گروه اپوزیسیون جمهوری اسلامی پیش بینی می کنند و شاید حذف این گروه از صحنه روزگار، به عنوان امتیازی از سوی غرب به ایران در نظر گرفته شود.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
مجاهدین خلق، بزرگترین گروه اپوزیسیون رژیم جمهوری اسلامی ایران، پیش تر توجه تعدادی از سیاستمداران راست گرا و محافظه کار ایالات متحده از جمله مایک پمپئو، وزیر امور خارجه  پیشین ، جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی و مایک پنس، معاون سابق رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا را به خود جلب کرده بود. اما عقب نشینی های اخیر این گروه بزرگ باعث شده است که برخی از ناظران به این نتیجه برسند که آیا روزهای شکوه این گروه اپوزیسیون رو به پایان است! 
از سویی، مجاهدین خلق  در ماه گذشته شاهد یک حمله نادر به پایگاه گسترده خود در البانی و همچنین ممنوعیت  در برگزاری تظاهرات سالانه در فرانسه بود. یک نماینده ارشد این گروه در یک مصاحبه ایمیلی به سی ان ان گفت که مجاهدین خلق معتقدند این اقدامات بخشی از "سیاست مماشات" با رژیم جمهوری اسلامی  ایران است.
شاهین قبادی، عضو کمیته امور خارجه شورای ملی مقاومت ایران، بازوی سیاسی مجاهدین خلق در پاریس، با اشاره به ممنوعیت برگزاری تظاهرات در فرانسه به سی ان ان گفت: «واضح است که نگرانی های امنیتی صرفا بهانه ای برای آرام کردن رژیم اخوندی بوده  است.»
به گزارش رسانه های محلی، پلیس آلبانی گفت که حمله ماه ژوئن به اردوگاه اشرف 3 در نزدیکی تیرانا، به دلیل سوء ظن به فعالیت های سیاسی این گروه بوده است. فعالیت سیاسی بر اساس توافقی که به انها اجازه اقامت در البانی را می دهد ممنوع می باشد. در این حمله یک نفر کشته شد و پلیس مسئولیت این مرگ را نپذیرفت. 
رژیم جمهوری اسلامی ایران از این حمله استقبال کرد و هفته گذشته یک مقام ایرانی گفت که برخی از هارد درایو های گرفته شده از گروه مجاهدین بدست آنها رسیده است که  در حال بازیابی داده ها برای شناسایی عوامل و اقدامات خرابکارانه این گروه می باشند. 
سازمان مجاهدین خلق از مسئولین کشور آلبانی خواسته است که توضیح دهید آیا هارد دیسکی از این گروه به ایران فرستاده شده است یا خیر.
 
از سویی دیگر، جمهوری اسلامی سالهاست که عربستان سعودی را به حمایت از مجاهدین خلق متهم می کند. گمانه زنی ها در این مورد با حمایت شاهزاده ترکی الفیصل، یکی از خاندان سلطنتی برجسته عربستان سعودی و سفیر سابق در ایالات متحده و بریتانیا، در نشست مجاهدین خلق در پاریس بیشتر شد. الفیصل در سخنرانی خود در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد: من نیز خواهان سقوط رژیم جمهوری اسلامی می باشم.». 
اما الفیصل در ماه مارس به کانال خبری فرانس ۲۴ گفت که او از پیمان عادی سازی قریب الوقوع بین تهران و ریاض اگاه نیست و از آن شگفت زده شده است. وی تاکید کرده است که او هیچ نقش رسمی در دولت بازی نمی کند، اما حمایت او از مجاهدین خلق، رژیم جمهوری اسلامی را خشمگین کرده است و این گروه را "فرزندان خوانده" سعودی ها می نامد. 
گروه مجاهدین خلق دریافت هرگونه کمک مالی از عربستان سعودی یا هر دولت دیگر را رد می کند و اصرار دارد که "یک جنبش مستقل است  و از نظر سیاسی و مالی روی پای خود ایستاده است."
 
حال مشخص نیست که آیا فعالیت های دیپلماتیک اخیر بین جمهوری اسلامی ایران باعث تحولات اخیر در فرانسه یا آلبانی شده است یا خیر، اما تحلیلگران می گویند بعید است که این اتفاقات تصادفی باشد، به ویژه که کشورهای غربی امیدوارند مذاکرات هسته ای با ایران را از سر بگیرند. 
گفتنی است که ممنوعیت کوتاه مدت فرانسه در تظاهرات مجاهدین خلق نیز تنها چند روز پس از یک تماس تلفنی 90 دقیقه ای بین امانوئل ماکرون و ابراهیم رئیسی در 10 ژوئن صورت گرفت.
قبادی در این رابطه به سی ان ان گفت که این حمله "به دستور یا تحت فشار" رژیم جمهوری اسلامی  انجام شده است.
تریتا پارسی، معاون رئیس موسسه کوئینسی در واشنگتن دی سی، گفت که حمایت مجاهدین خلق عمدتا از سوی کشورهایی است که با ایران تنش دارند. او به سی ان ان گفت: " همانطور که تنش ها با ایران بالا یا پایین می رود، به طور مستقیم بر سرنوشت مجاهدین خلق نیز تاثیر می گذارد" وی  افزود که از انجا که ارتباطات دیپلماتیک ریاض و تهران بیشتر شده است، مجاهدین خلق منفعت کمتری برای عربستان سعودی دارد.
علی احمدی، عضو اجرایی مرکز سیاست امنیتی ژنو، میگوید کسانی که از مجاهدین خلق حمایت می کنند، معمولا بسیاری از نئوکانهای یا مخالفین جدید سرسخت» و همچنین سیاستمداران بازنشسته هستند که از گرفتن چک واقعا بزرگ خوشحال هستند. احمدی به سی ان ان گفت: "بسیاری از راستگرایان این نوع شیفتگی را به گروه های کوچک دست راستی دارند. با این رویا که روزی بتوانند مسئولیت کشوری مانند ایران را بر عهده بگیرند."
الکس وطن خواه، مدیر برنامه ایران در انستیتو خاورمیانه در واشنگتن دی سی، گفت که در حالی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا تلاش می کنند تا به توافقات جدید با ایران برسند، آینده مجاهدین خلق در ابهاماتی خواهد بد و شاید حذف این گروه از صحنه روزگار، به عنوان امتیازی در نظر گرفته شود که غرب به جمهوری اسلامی ایران می دهد. وطن خواه اضافه کرد که با بهبود روابط ایران و عربستان، ممکن است بتدریج گروه مجاهدین خلق ضعیف تر شوند ولی این به معنای مرگ تدریجی این گروه نخواهد بود.  
با این حال تحلیلگران می گویند بعید است که مجاهدین خلق به این زودی ها ناپدید شوند، زیرا در طول شش دهه گذشته با وجود تغییرات ژئوپلیتیکی همچنان باقی مانده اند. 
 
ترجمه : خبرگزاری ایرانشهر
منبع: شبکه CNN
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©