ابراز نگرانی خانواده زانیار تندرو، معترض مجروح انقلاب (زن، زندگی، آزادی) از احتمال دیپورت شدن به ایران
به روز شده در      پنجشنبه 17 فروردین 1402     -   Thursday April 6 2023

پدری با صدایی خسته از شکست و پریشانی می گوید که او به همراه خانواده اش قصد داشتند برای درمان پسر بزرگش، زانیار 18 ساله که یک چشم خود را در اعتراضات اخیر ایران (انقلاب زن، زندگی، آزادی) از دست داده است، به اروپا بروند و در آنجا پناهندگی بگیرند، ولی از بد حادثه، در بین راه توسط پلیس یونان دستگیر می شوند. او می گوید: " در صورتی که به ایران دیپورت شوند، مرگ آنها حتمی است!"
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
این پدر خسته و بیقرار ، حمزه تندرو، فعال کرد اهل پیرانشهر(شمال غرب ایران) است که به همراه همسر و چهار فرزندش چند روز پس از فرار پرخطرشان از ایران، در25مارچ در حالی که سوار بر یک خودانداز در دریای اژه بودند، موتور از کار می افتد و توسط گارد ساحلی یونان دستگیر و به پلیس ترکیه تحویل داده می شوند و در کمپ دیپورتی بنام «موغلا» در نزدیکی شهر بندری ازمیر محبوس می شوند. آنها در حال حاضر در خطر اخراج و دیپورت شدن به ایران قرار دارند.  
حمزه تندرو پدر زانیار می گوید: در صورتی که پلیس ترکیه آنها را به ایران دیپورت کند، مرگ آنها حتمی  است. 
او اضافه می کند: زانیار نیاز به درمان فوری دارد. صورتش مملو از تکه‌های گلوله‌هایی است که توسط نیروهای امنیتی بسوی  او شلیک شده است. زانیار چشم راست خود را از دست داده است و چشم چپش  تنها 30 درصد بینایی دارد و تاکنون چندین بار دچار تشنج شده است. 
پدر زانیار می گوید: آنها در ایران زانیار را به چندین بیمارستان بردند ولی بدلیل مسائل امنیتی نتوانستند درمان زانیار را ادامه بدهند. تصمیم گرفتند خانه شان را بفروشند و برای درمان وی بصورت غیرقانونی بدور از چشم نیروهای امنیتی رژیم جمهوری اسلامی به اروپا بروند، که در بین راه در آبهای یونان دستگیر می شوند و در حال حاضر در کمپ مغولها در ازمیر ترکیه می باشند.  
طبق آخرین اطلاعات بدست آمده،  یک ایرانی نیکوکار خارج از کشور بنام آقای ابراهیمی هزینه وکالت خانواده زانیار را پرداخته است و یک وکیل پیگیر کارهای آنها می باشد. این خانواده ، خانه خود را در ایران فروختند تا بتوانند زانیار را درمان کنند ولی  تمامی سرمایه خود را درمسیری که قرار بود فردی(بصورت مخفیانه) آنها را از ایران به اروپا منتقل کند، از دست داده اند. یک خانواده ایرانی با 4 فرزند زیر 18 که هیچ پولی حتی برای خرید کارت تلفن که بتوانند با خارج از کمپ تماس بگیرند، ندارند. 
در حال حاضر، زانیار از دسترسی به خدمات درمانی و مشاوره‌‌ای مناسب محروم شده است. پدر او خواهان حمایت سازمانها و نهادهای حقوق بشری برای ممانعت از دیپورت آنها به ایران شده‌اند.
 
منابع : بنیاد نوروز، آواتودی، سایت خبری فیگارو
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©