آیا کم خوابی، اثربخشی واکسن را کاهش می دهد؟
به روز شده در      سه شنبه 23 اسفند 1401     -   Tuesday March 14 2023

بنابه مطالعه جدیدی که در مجله علمی Current Biology منتشر شده است، میزان خواب هر فرد می تواند بر اثربخشی واکسن تأثیر بگذارد، زیرا خواب کمتر از 6 ساعت در شب با کاهش پاسخ آنتی بادی در ارتباط است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
خواب یکی از ضروری ترین فرآیندهای بیولوژیکی است که پیامدهای آن را در تمام جنبه‌های زندگی فرد از سلامت جسمی و روانی گرفته تا عملکردهای بیولوژیکی و شناختی ، نمی‌توان دست کم گرفت. مدتهاست که مشخص شده است کمبود خواب می تواند منجر به ضعیف شدن واکنش ایمنی بدن شود. 
حال این پرسش مطرح می شود که آیا «کم خوابی منجر به کاهش اثربخشی واکسن» می شود یا خیر؟ آیا ارتباطی بین این دو متغیر وجود دارد؟ 
با توجه به اینکه واکسن‌های ضروری، از واکسن آبله میمون و کوید 19 گرفته تا واکسن آنفولانزا، هپاتیت و فلج اطفال، در مهار بیماری‌های جهانی نقش داشته اند، برای پاسخ به این پرسش، دانشمندان متاآنالیزی را بر روی داده های مربوط به خواب و پاسخ آنتی بادی از واکسن های آنفولانزا و هپاتیت انجام داده اند.
 
آنها به این نتیجه رسیدند که، «خواب کم و واکنش های ضعیف آنتی بادی» با یکدیگر مرتبط می باشند.  یک فرد بالغ سالم، باید هر شب حدود 7 تا 9 ساعت بخوابد. زیرا خواب کمتر از 6 ساعت در شب، واکنش آنتی بادی را کاهش می دهد.
 
علاوه براین، متغیر دیگری نیز در این مطالعه قابل بررسی است و آن «جنسیت» می باشد. 
به طور متوسط، واکسن ها در زنان بهتر از مردان پاسخ می دهند. این مطالعه نشان می‌دهد که الگوهای خواب مردان نیز با پاسخ واکسن مرتبط می باشد، اما به دلیل تفاوت‌های هورمونی، مشخص نیست که آیا این موضوع به میزان یکسانی در هر دو جنسیت اثربخش می باشد یا خیر؟ و اینکه اگر «اثربخشی واکسن» با «مدت زمان خواب» مرتبط باشد، پس برای دریافت بهترین اثر واکسن چقدر باید خوابید؟ برای پاسخ به این پرسش ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.
 
لازم به ذکر است که این مطالعه بر روی واکسن های آنفولانزا و هپاتیت انجام شده است و داده‌های لازم برای بررسی واکسن‌های کوید 19 در حال حاضر در دسترس نمی باشد، زیرا واکسن های فایزر و مدرنا دو ماه پس از اولین تزریق، باید بررسی و تحقیق شوند. 
 
ترجمه گروه خبری ایرانشهر 
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©