برگزاری مراسم لیسنینگ پارتی سنت جانز کانادا با آهنگ های اعتراضی ایرانی
به روز شده در      سه شنبه 27 دی 1401     -   Tuesday January 17 2023

به همت بهک روئین تن، مراسم مهمانی شنیداری (لیسنینگ پارتی) با محوریت «شعارها، آهنگ ها و هنرهای تجسمی» برخاسته از اعتراضات مردم ایران در شهر سنت جانز کانادا، برگزار گردید.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
روئین تن در خصوص پخش آهنگ ها و سرودهای برخاسته از اعتراضات مردمی در این مراسم اظهار داشت: "ما اینجا هستیم تا زندگی را با فریاد «زن، زندگی، آزادی»  و موسیقی و ویدئوهای مردمی که در خیابانها دور آتش می رقصند، جشن بگیریم. در این مراسم ما صدای مردم ایران هستیم."
 
«برای» از شروین حاجی پور
در حالی که آهنگ اعتراضی زیادی در ایران خوانده شده، ولی آهنگ «برای» از شروین حاجی پور در شهریور ماه سروصدای زیادی به پا کرد. کلیپ این آهنگ میلیون ها بار دیده شده و در تظاهرات بزرگ در سراسر جهان پخش شده است که در نهایت منجر به بازداشت شروین حاجی پورگردید. این سروده برگرفته از پیام‌هایی است که مردم ایران با هشتگ «برای» در توییتر منتشر کرده‌اند.
رویین تن با اشاره به اینکه خودش آهنگ «برای» را بارها گوش کرده است، گفت: " این شعر، یک سروده بسیار قدرتمندی است که مردم مطالبات و خواست هایی خود را با آن بیان می کنند. مانند: «برای، ترس از بوسیدن دوست درخیابان»، «برای پدرم که بر اثر کووید درگذشت، چون تزریق واکسن آمریکایی مجاز نبود.» «برای دریاچه هایی که خشک شدند». 
 
«معمولی» از توماج صالحی
موسیقی رپ نقش عمده‌ای در اعتراضات ایران ایفا کرده است و رپرهایی مانند توماج صالحی از صدای خود برای صحبت علیه رژیم جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند.
توماج صالحی که در ماه اکتبر با شبکه سی‌بی‌سی نیوز مصاحبه کرد، به اتهام اشاعه «فساد فی الارض»، بازداشت و متهم شد. شعر «معمولی» او به شدت انتقاد آمیز است. سروده ای در انتقاد از سرکوب دولتی، نابرابری درآمد و رفتار ناعادلانه با زنان در ایران می باشد.
روئین تن اضافه کرد: " سروده ها و شعرهایی جدید، با ترانه های اعتراضی قدیم متفاوت است. ترانه‌های اعتراضی قدیمی زیادی سروده شده اند که بسیار زیباست واغلب در مورد ایدئولوژیک صحبت می‌کنند، در حالی که آهنگ‌های جدید احساس متفاوتی دارند. اکنون آهنگ‌ها فقط می‌گویند:  « بگذارید زندگی کنیم. بگذارید حقوق اولیه و آزادی‌های معمولی و روزمره را داشته باشیم»."
 
سرود «برابری» با صدای خوانندگان زن ایرانی
این سرود در سال 2007 توسط گروهی از فعالین زن که علیه قوانین تبعیض‌آمیز جنسیتی در ایران مبارزه می‌کردند، سروده شد. این آهنگ، زنان را به مبارزه با بی عدالتی و ایجاد دنیایی دیگر فرا می خواند. ویدئویی در شبکه اجتماعی منتشر شده است که تصاویری از زنان معترض در ایران را نشان می دهد و سرود «برابری» توسط خوانندگان زن ایرانی مدرن خوانده می شود. در این ویدئو مشاهده می کنید که مردم علیرغم آتش و گلوله، خشم و ترس، باز هم می رقصند و با رقصیدن اعتراض خود را نشان می دهند، که این مسأله جای تأمل است."
 
یادآوری می گردد، جامعه ایرانی ساکن سنت جانز استان نیوفاندلند کانادا، درنظر دارد برنامه هایی دیگری از جمله نمایشگاه هنری با اجرای پرفرمنسی با آهنگ «زن » و پیانوی ماریانا کاسترو در اواخر ماه مارچ یا اوایل اپریل برگزار نماید.    
 
ترجمه گروه خبری خبرگزاری ایرانشهر 
منبع : شبکه CBC
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©