معاون سابق کوالکام به مخفی کردن نقش خود در استارت آپ میکروچیپ متهم شد
به روز شده در      پنجشنبه 10 شهریور 1401     -   Thursday September 1 2022

معاون سابق کوالکام به دلیل مخفی کردن نقش خود در استارت‌آپ میکروچیپ(ریزتراشه) که غول فناوری آن را به قیمت 150 میلیون دلار خریده بود؛ متهم به کلاهبرداری شد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
 
در قرارداد کریم اعرابی قید شده است هر چیزی که او هنگام کار برای کوالکام ایجاد کرده، متعلق به این شرکت است.
 
دادستان‌ فدرال می‌گوید که طبق شرایط قرارداد کریم اعرابی با کوالکام، هر چیزی که او در حین کار برای کوالکام ایجاد و تولید کرده است متعلق به این شرکت می باشد. به این معنی که این شرکت بدلیل عدم آگاهی، در قبال هر چیزی که قبلاً متعلق به خود آن شرکت بوده، هزینه پرداخت کرده است.
کریم اعرابی، 56 ساله، اهل سن دیگو، ظاهراً در توسعه فناوری ریزتراشه جدید برای «شرکت آبریزو» ( Abreezio LLC )که توجه کوالکام را جلب کرده بود، نقش مهمی داشته اما ظاهراً او اقدامات مفصلی را برای پنهان کردن نقش خود در این تجارت انجام داده است. او یکی از چهار نفری است که طی هفته اخیر به اتهام کلاهبرداری و پولشویی در این پرونده دستگیر شده است.
دادستان می گوید که مدیر اجرایی «شرکت آبریزو»   به نام سانجیو تانجیا 59 ساله، اهل کوپرتینو کالیفرنیا، در سال 2015 با کوالکام تماس گرفته و ادعا کرده که فناوری شرکت او توسط شیدا آلن دانشجوی کارشناسی ارشد در کانادا، که خواهر کوچکتر اعرابی است، اختراع شده است. از این رو، کوالکام در اکتبر 2015 با خرید «شرکت آبریزو» موافقت کرد.
در حقیقت، دادستان می گوید که اعرابی در توسعه شرکت « شرکت آبریزو»، از جمله حق ثبت اختراع برای فناوری آن که به نام آلن ثبت شده و نیزانتصاب تانجیا به عنوان مدیرعامل و حتی تعیین نام شرکت نقش مهمی را ایفا کرده است. 
کوالکام در بیانیه‌ای از اتهامات وارده اظهار خوشنودی کرد و گفت:«حفاظت از مالکیت فکر و اندیشه، سنگ بنای نوآوری است. من از وزارت دادگستری ایالات متحده برای پیگیری این پرونده سپاسگزارم.»
دادستان می گوید اعرابی تا آنجا پیش رفت که ایمیل هایی را به نام خواهرش نوشته به طوری که  همدستانش مرتباً او را با نام او یاد می کردند.
علی اکبر شکوهی، 63 ساله، اهل سن دیگو، که مسوولیت تأمین بودجه «شرکت آبریزیو» را به عهده داشته، در این پرونده متهم به پنهان کردن نقش خود دراین سرمایه‌گذاری شده است، زیرا او قبلاً کارمند کوالکام بوده و این شرکت را معرفی کرده بود. 
دادستان می گوید اعرابی، شکوهی و تنجا روز سه شنبه در کالیفرنیا دستگیر شدند، شیدا آلن در کانادا دستگیر شد و در انتظار استرداد به ایالات متحده برای رسیدگی به اتهامات است.
در نتیجه کلاهبرداری ادعا شده، دادستان می گوید که کوالکام نزدیک به 92 میلیون دلار به آلن، بیش از 10 میلیون دلار به تنجا و بیش از 24 میلیون دلار به دو نهاد تحت کنترل شکوهی پرداخت کرده است. بر اساس اسناد دادگاه، متهمان از طریق خریدهای مختلف املاک خارجی و وام بدون بهره اقدام به پولشویی کردند.
توماس تیان، مامور ویژه مسئول دفتر شعبه FBI در سن دیگو گفت: «کلاهبرداری در مواردی که در شرکتها صورت می گیرد، یک جرم با عواقب جدی است که نه تنها به افراد به تنهایی آسیب می‌زند، بلکه بر سهامداران و همچنین کل جوامع تأثیر می‌گذارد».
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©