جهانگیر آموزگار درگذشت
به روز شده در      چهارشنبه 27 دی 1396     -   Wednesday January 17 2018

دکتر جهانگیر آموزگار وزیر اقتصاد و دارایی کابینه علی امینی در پیش از انقلاب و از بانیان سامانه رو به رشد اقتصاد ایران در آن دوره، سحرگاه17 ژانویه 2018 و در سن 98 سالگی در آمریکا دیده از جهان فرو بست.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

شادروان جهانگیر آموزگار، فرزند بزرگ حبیب‌الله آموزگار و برادر بزرگ‌تر جمشید آموزگار بود. وی تحصیلات دبیرستانی خود را در تهران انجام داد و در دانشگاه تهران اقتصاد خواند. پس از مدتی کار در شهرداری تهران و وزارت دارایی، به آمریکا رفت و در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس فوق لیسانس و دکترای اقتصاد گرفت و مدتی نیز در همان دانشگاه به تدریس پرداخت.

در سال ۱۳۳۵ به ایران بازگشت و در ۱۳۴۰ در کابینه دکتر علی امینی به وزارت دارایی منصوب شد. در این دوره سامانه بانکداری مدرن ایران را طرح انداخت و خدمات شایانی به جذب سرمایه‌های بین المللی برای رونق اقتصاد نوپای ایران کرد.

شادروان آموزگار پس از فراغت از وزارت دارایی آن به آمریکا بازگشت و عضو هیأت اجرایی صندوق بین‌المللی پول شد و از معدود شخصیت‌های ایرانی بود که حتی احتمال ریاست بر این صندوق را داشت.

شادروان آموزگار و همسرش النور در سال ۲۰۱۱ میلادی نیز با اهدای مبلغی قابل توجهی، صندوق هنر معاصر ایران را در نگارخانه هنر فریر مؤسسه اسمیتسونین بنیان نهادند که امروزه میزبان بسیاری از هنرمندان داخل ایران و ایرانیان خارج از ایران است.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©