احیای یک ساز کلاسیک توسط موسیقیدان ایرانی‌آمریکایی
به روز شده در      چهارشنبه 22 آذر 1396     -   Wednesday December 13 2017

یک موسیقیدان جوان ایرانی‌تبار آمریکایی با احیای یکی از سازهای کلاسیک فراموش شده، نظر علاقمندان به موسیقی را در سطح بین المللی به خود جلب کرده است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

«ماهان اصفهانی» موسیقیدان ایرانی آمریکایی مقیم لندن با نوسازی ساز کلاویه ای «هارپسیکورد»، این ابزار موسیقی کلاسیک را که سال‌هاست فراموش شده، دوباره در کانون توجه علاقمندان موزیک قرار داده‌است. هارپیسکورد سازی است از نظر ظاهری شبیه پیانو اما با شیوه ایجاد صدای متفاوت. این ساز نزد موسیقی‌دانان دوره رنسانس و باروک محبوبیت زیادی داشته و یکی از مهم‌ترین سازهای کلاویه‌ای موسیقی اروپایی از قرن شانزدهم تا نیمه آغازین قرن هجدهم میلادی بوده‌است. در این دوره با فراگیر شدن پیانو، به مرور محبوبیت هارپسیکورد رو به کاهش گذاشت.

اکنون ماهان اصفهانی موفق شده تا با احیای هارپیسکورد و اجراهای کم نظیر با آن، بار دیگر نظر دنیای موسیقی کلاسیک را به این ساز مهجور جلب کند. بسیاری از کارشناسان موسیقی بین المللی معتقدند ماهان اصفهانی در حال حاضر بهترین نوازنده هارپیسکورد در جهان است.

ماهان متولد سال ۱۹۸۴ در تهران است و در کودکی به همراه خانواده به ایالات متحده مهاجرت کرد و در دوران دانشجویی در دانشگاه مشهور استنفورد مشغول به تحصیل شد. او سپس برای ادامه کارهای هنری خود، راهی انگلستان شد. آقای اصفهانی تاکنون جوایز متعددی از جشنواره و آکادمی های موسیقی بدست آورده است. ماهان نخستین بار در سال ۲۰۱۵ جایزه «تازه وارد سال» را از مجله موزیک بی بی سی دریافت کرد. آشنایی او با هارپیسکورد به دوران کودکی اش بر می گردد، هنگامی که پسربچه ۸ ساله ای بیش نبود و نوار کاستی از نوای این ساز را شنید و در رویاهایش نوازندگی آن را آرزو کرد و در ۱۶ سالگی اولین قطعه هارپیسکورد را نواخت.

به گزارش لس آنجلس تایمز، ماهان اصفهانی به همراه ارکستر بزرگ لس آنجلس در تاریخ چهاردهم ماه دسامبر جاری در تالار Musco Center دانشگاه چپمن، کنسرت موسیقی کلاسیک اجرا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©