روز بعد از روز شکرگذاری
به روز شده در      پنجشنبه 2 آذر 1396     -   Thursday November 23 2017

روز بعد از روز شگرگذاری شاید بهترین وقت برای تأمل در باره این تعطیلی ملی میباشد که در هر سال در پایان پاییز مقدار زیادی از بصیرت ملی آمریکا را بخود جلب میکند. اول آنکه به همه حالت و روحیه عید و شادی میدهد قبل از آنکه بزرگترین عید سال در غرب یعنی کریسمس فرا برسد. دیگر آنکه جنبه های مهم مذهبی برای روز شکرگذاری وجود دارند. چه که روزی برای ابراز قدردانی برای مواهبی است که در طول سال شامل حال ما گردیده اند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

رندالف دابز

 

 
برای گروهی از ما که مذهبی میباشند و یا حداقل به خالق موجودات معتقدند، این قدردانی و سپاس به سوی خدا است. اگرچه روز شکرگذاری یک عید آمریکایی است (و بله، در کانادا هم آنرا جشن میگیرند ولی یک ماه زودتر)، در طول تاریخ، جوامع وابسته به کشاورزی اعیادی در زمان برداشت محصولات بعلل مشابهی برگزار میکردند: سپاس از خدا برای مواهبی که بخاطر کارمان شامل حال ما شده. یکی از معمول ترین چیزهایی که در روز شکرگذاری دیده میشود شاخ نعمت است، یک سبد ساخته شده از شاخ بزرگ و منحنی بز و پر از میوه و غلات مختلفه که نمادی از فراوانی است.
علاوه بر تاریخ کشاورزی روز شکرگذاری و ابعاد مذهبی آن، جشن مدرن روز شکرگذاری شامل مقدار زیادی تهیه و پخت و پز و همچنین زیاد خوری است. بر طبق ژورنال پزشکی نیوانگلند، در طول روز شکرگذاری و تعطیلات کریسمس مردم حدود یک پوند وزن اضافه میکنند. خبر بد این است که اکثر ما هرگز این یک پوند اضافی را از دست نمیدهیم. بدتر آنکه، بعضی از ما که از قبل اضافه وزن داریم معمولا در طول ایام تعطیلات آخر سال حدود پنج پوند اضافه میکنیم و این پنج پوند اکثرا تا مدت زمان زیادی بعد از تعطیلات آخر سال با ما خواهند بود.
تاریخ شروع روز شکرگذاری میتواند در 4 دسامبر 1619 باشد. روزی که مهاجران انگلیسی به برکلی پلنتیشن در ایالت ویرجینیا وارد شدند. بر طبق منشور آن مهاجران، آنها میبایست سالروز ورود امن خود را هر سال برای سپاس از خداوند جشن بگیریند. و یا تاریخ شروع روز شکرگذاری را میتوان چهار سال بعدتر، در روز 30 جولای دانست. آن روزی بود که فرماندار ماساچوست ویلیام بردفورد آنرا عیدی قرار داد برای جشن فراوانی بعد از چند سال از کمبودی غذا برای زائران (مهاجران) مستعمرهٔ پلیموت (که در آن تقریبا نصف مهاجران در زمستان اول مردند).
ولی حقیقت آنست که روز شکرگذاری عیدی است که اختراع شده زیرا که با یک واقعه شروع نشد. درعوض، آمیزه ای از چندین واقعه میباشد و در طول زمان تکامل یافته است. برای مثال یکی روز شکرگذاری پیورین های نیو انگلند است (که همچنین عیدی مذهبی میباشد). همچنین چشن‌های سنتی برداشت محصولات در انگلستان و نیو انگلند را میتوان ذکر کرد و وقایع دیگری مثل یادبود زائران (مهاجران) و کمک هایی که از سرخپوستان بومی آمریکا دریافت کردند. همه این عناصر در جشن مدرن روز شکرگذاری دیده میشوند.
متأسفانه، مادی گرایی بسیاری از فضایل روز شکرگذاری را لکه دار ساخته. اهمیت روحانی این عید با وابسته شدن با امور دیگر لکه دار شده مثل فوتبال آمریکایی، رژه روز شکرگذاری میسیز و حراج های جمعه سیاه و دوشنبه آنلاین که نه یک واقعه ورزشی و نه جشن میباشند، بلکه بهانه ای برای خرده فروشان برای فروش کالاهای بیشتر به مردم. در عین حال روز شکرگذاری روزی است برای خانواده و دوستان و سپاسگذاری و در اصل وسیله ای است برای شمارش نعمات خداوند.
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©