بازگشت به برجام یا وابستگی به روسیه
به روز شده در      پنجشنبه 30 تیر 1401     -   Thursday July 21 2022

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در توییتی نوشت که ایران باید بین وابستگی به روسیه و بازگشت به برجام و برقراری روابط عادی با کشورهای جهان، یکی را انتخاب کند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

 رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه 20 ژوئیه ( 29 تیرماه) در توییتی نوشت: " به گمانم ایران در وضعیتی است که می‌خواهد برخلاف مواضع قبلی خود، مبنی بر بی‌طرفی در درگیری میان روسیه و اوکراین، به روسیه پهپاد بفروشد".

وی در توییت دیگری مدعی شد: "ایران یک حق انتخاب دارد. می‌تواند وابستگی نسبی به روسیه را انتخاب کند و فرصت اقتصادی بسیار باریکی دراختیار داشته باشد یا می‌تواند به توافق بازگردد و روابط اقتصادی عادی‌تری با همسایگان، اروپا و باقی جهان داشته باشد."

رابرت مالی بامداد امروز نیز در گفت‌وگویی با شبکه سی ان ان، درباره احیای توافق هسته‌ای با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران گفت، این تصمیم ایران است که بخواهد به میز گفت‌وگو برگردد.

وی گفت:" ایران می‌گوید که مایل است به مذاکرات بازگردد، اما واقعیت این است که این فرصت به طور روزانه از دست می‌رود و این گزینه برای همیشه در دسترس نخواهد بود."

مالی در پاسخ به این که او بارها گفته است، فرصت مذاکرات تا همیشه وجود نخواهد داشت و آیا با توجه به این، ضرب‌الاجلی برای مذاکرات وجود دارد یا نه، گفت: "هیچ تاریخ مشخصی برای پایان دادن به مذاکرات تعیین نشده است."

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در واکنش به سفر ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به ایران درباره روابط ایران و روسیه مدعی شد:" ایران یا می‌تواند در موقعیت وابستگی نسبی به روسیه قرار بگیرد، درحالی که روسیه خود در سطح جهان منزوی شده است و فرصت‌های اقتصادی قابل توجهی ارائه نمی‌کند، یا می‌تواند به برجام برگردد که نتیجه آن روابط عادی‌تر با کشورهای همسایه، اروپا و بقیه جهان خواهد بود".

مالی با مطرح کردن اظهاراتی تهدیدآمیز در زمینه به کار بردن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و روسیه، گفت: ابزارهایی در اختیار داریم و به وسیله آنها هرگونه انتقال پهپاد به روسیه را تحریم خواهیم کرد.

ادعای فروش پهپاد توسط ایران به روسیه در پی این مطرح می‌شود که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس خبری مدعی شده بود، ایران در حال آماده‌سازی برای تحویل صدها پهپاد دارای قابلیت حمل سلاح به روسیه است.

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد، که جمهوری اسلامی ایران برنامه حمایت نظامی از روسیه را در جنگ اکراین دارد. اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد ایران در حال آماده شدن برای آموزش نیروهای روس در این زمینه است.

این در حالی است که ، جمهوری اسلامی ایران موضع خود را در قبال جنگ روسیه و اکراین کاملا روشن خوانده و اعلام بیطرفی نموده است . 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©