زنان فرهنگ ساز ایرانی در پرتره های اشکان نوروزخانی
به روز شده در      دوشنبه 27 تیر 1401     -   Monday July 18 2022

« فیروزه‌ای، سپس خاکستری» نام کتابی است از اشکان نوروزخانی که حاوی عکس‌های پرتره ۳۵ شخصیت زن ایرانی از عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است. این کتاب به تازگی در پاریس توسط این عکاس هنرمند منتشر شده است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

اشکان نوروزخانی، عکاس وهنرمند ایرانی مقیم پاریس، با انتشار کتاب «فیروزه‌ای، سپس خاکستری» طی پروژه‌ای چهارساله عکس‌های پرتره ای از ۳۵ شخصیت برجسته زن ایرانی متعلق به نسل‌های پیش از انقلاب گرفته، تا چهره‌های آنان را ماندگار کند.

اشکان نوروزخانی در مقدمه‌ای موجز نشان می‌دهد که انجام این پروژه برای او کاری مهم و شخصی بوده است. از همین رو، دلایلی که او برای گرفتن پرتره از زنان فرهنگ‌ساز نسل‌های پیش از انقلاب برمی‌شمرد، تجربه‌‌های شخصی و ملموس او هستند.

نوروزخانی  هدف خود از انتشار کتابش را ماندگار کردن تصویر زنان روشنفکر ایرانی بیان می کند و می‌گوید که تمام تلاش این کتاب شکل دادن به حافظه تصویری از زنان روشنفکر ایرانی و ماندگار کردن تصویرهای آنان است. اگرچه تاکنون یک نمایشگاه از پرتره‌های او در پاریس برگزار شده و دیگری به زودی در تورنتو برگزار خواهد شد، اما او بیش از هر چیز بر ماندگار کردن این پرتره‌ها و ایجاد حافظه تصویری از این آثار از طریق نشر آن‌ها در کتابش تاکید می‌کند. او می‌گوید، چند مؤسسه فرانسوی و هما سرشار از پروژه انتشار این کتاب حمایت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©