آقا بیژن رادیو درگذشت
به روز شده در      چهارشنبه 27 آذر 1398     -   Wednesday December 18 2019

« بیژن پیرنیا» ( آقا بیژن ) سخنور، حقوقدان و مدافع حق و حقوق کودکان و نخستین گوینده برنامه کودک و خردسال رادیو در ایران در سن هفتاد وپنج سالگی بر اثر ابتلا به سرطان وبیماری قلبی در تهران درگذشت.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

آقا بیژن نوه مشیرالدوله پیرنیا و فرزند اخترالملوک پیرنیا ( قراگزلو) و داود پیرنیا در آبان ماه 1323 خورشیدی دربیمارستان نجمیه تهران متولد شد وی در هفت سالگی مادر خود را ازدست داد و درده سالگی به عنوان جوان ترین گوینده رادیویی به جمع همکاران رادیو ایران پیوست  و مجری و گرداننده نخستین برنامه کودک رادیو ایران شد. آقا بیژن با اجرای برنامه های صبحگاهی که با مارش " آیدا" اثر ژوزف وردی، آغاز می شد، تحول شگرفی در رفتار والدین و جامعه در برخورد با کودک و احیای حقوق اجتماعی آنان درایران بوجود آورد.

" آقا بیٍژن" در برنامه کودک در آگاه سازی خانواده های ایرانی به حقوق کودکان سهم بسزایی داشت و در برنامه های خود یادآور می شد که کودک و شخصیت کودک را دریابند زیرا که فرزند فقط متعلق به خانواده نیست بلکه کودک یک سرمایه ملی است.

برنامه کودک رادیو ایران به ابتکار داود پیرنیا مبتکر گل ها " پدر آقا بیژن" ،آغاز شد.  در نخستین برنامه

کودک "آقا بیژن " به همراهی دکترعبدالحسین علی ابادی دادستان کل کشور پشت میکروفون قرار گرفت و در آن برنامه ضرب وشتم کودکان را در مدارس مورد سرزنش و نکوهش قرار داده وضمن آن ازمردم می خواست که حقوق کودک را محترم شمرده وبه او احترام بگذارند. این حرکت تاریخی آغاز نهضتی درامورآموزش وپرورش کودک در ایران شد ومتعاقب آن مجلات اطلاعات کودکان، کیهان بچه ها وبرنامه های تلویزیونی مخصوص کودک در تلویزیون و برنامه گردهمایی های بزرگ هنری کودکان در سینما رویال به سرپرستی داریوش پیرنیا برادر بزرگتر" اقا بیژن" بوجود آمد و در پی آن به همت شهبانو فرح پهلوی کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مراکز حمایت کودکان تاسیس شد که بقولی "بچه" آدم شمرده شد.

" آقا بیژن" از همان آغاز دوران کودکی فردی قدرتمند و پرجرأت و مسلط بر فکر و اندیشه خود و پای بند حقوق حقه انسان ها بود. وی تحصیلات خود را در دبستان و دبیرستان قائم مقام یمینی شریف به پایان رساند و سپس زیر نظر پدر به آموختن مبانی حقوق پرداخت  وبه تحصیل در رشته حقوق دردانشگاه ملی ادامه داد.

 ناگفته نماند که موسس دانشکده حقوق دانشگاه تهران پدربزرگ او میرزا حسن پیرنیا برادر حسین پیرنیا رئیس مجلس شورای ملی پس از مشروطیت بود.

بیژن پیرنیا، پس از پایان تحصیلات در اداره حقوقی بانک مرکزی مشغول کار شد و معاونت دفتر حقوقی و سپس ریاست اداره حقوقی بانک مرکزی از وظایف اداری او بود و هم زمان سرپرستی اداره مبارزه با ارز قاچاق و کنترل آن را عهده دارشد. بیژن پیرنیا ( آقا بیژن) پس ازسی سال خدمت در بانک مرکزی بازنشسته شد ودرشمال ایران در باغچه ای با صفا و ویلایی زندگی می کرد و به باغبانی گل ها می پرداخت وی اخیرا در ساخت دو مستند یمینی شریف، و مستند « باغبان گل ها» فیلمی درباره پدرش داود پیرنیا حضور وهمکاری داشته است.

بیژن پیرنیا پس از بیست سال مبارزه با سرطان روز 23 آذر ماه 1398 خورشیدی در بیمارستان عرفان نیایش تهران چشم از جهان فروبست.

 از " آقا بیژن"  و ثمره وصلت او با ثریا سه فرزند به نام های پرگل پیرنیا، پارسا پیرنیا، پوریا پیرنیا و دو نوه به نام های ارمیا پیرنیا و دانیال پیرنیا به یادگار مانده است.

 

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©