نامگذاری زاد روز "مریم میرزاخانی" به عنوان "روز جهانی زن در ریاضیات"
به روز شده در      شنبه 14 اردیبهشت 1398     -   Saturday May 4 2019

زادروز مریم میرزاخانی، سوم ماه می به عنوان روز جهانی زن در ریاضیات نامگذاری شد. نامگذاری این روز بنا به پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران در اولین کنفرانس زنان اتحادیه بین‌المللی ریاضیدانان جهان به تصویب رسید. مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۱۴ به دلیل انجام تحقیقات در زمینه «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برنده مدال فیلدز به عنوان بالاترین جایزه در ریاضیات شد. او نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز بوده است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

مریم میرزاخانی ریاضیدان نابغه ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد 13 اردیبهشت 1356 در تهران متولد شد و در سال‌های 1373و 1374 در زمان تحصیل در دبیرستان با کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری به المپیاد جهانی ریاضیات در هنگ کنگ و کانادا اعزام شد.

وی در المپیاد 1995 کانادا علاوه بر کسب مدال طلا، حائز بالاترین امتیاز در بین دانش آموزان جهان شد.
مریم میرزاخانی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در دبیرستان فرزانگان تهران، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برد.

میرزاخانی پس از پایان دوره کارشناسی برای ادامه تحصیل به دانشگاه هاروارد آمریکا رفت. در سال 1999 زمانی که در دانشگاه 'پرینستون' به تحقیق و تدریس اشتغال داشت ،موفق شد راه‌حلی برای یک مساله لاینحل ریاضی پیدا کند.

ریاضیدانان مدت‌های طولانی بود که به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی هذلولی بودند و در این میان میرزاخانی جوان در دانشگاه 'پرینستون' نشان داد که با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین راه را به سوی دست یافتن به راه‌حلی روشن در اختیار داشت.

مریم میرزاخانی درجولای 2017 در بیمارستان دانشگاه استنفورد آمریکا به علت ابتلا به بیماری سرطان درگذشت.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©